🔝تفاوت خدمات حمل و نقل عمومی با روشهایی مانند تاکسی دربست، سفر اشتراکی و اتوبوس کرایه در این است که در این نوع خدمات، سفر به صورت اشتراکی توسط افرادی ناشناس بدون توافق قبلی انجام میشود.
🔝اکثر وسایل حملونقل به یک جدول زمانی بر طبق یک برنامهٔ زمانبندیشده روی آوردهاند که بتوانند بیشترین خدمات را در یکزمان مشخص ارائه دهند.
در بسیاری از نقاط دنیا، تاکسیهای اشتراکی(غیر دربست) خدمات تقاضا محور ارائه میکنند درحالیکه برخی دیگر از خدمات مبتنی بر این هستند که وسیله نقلیه قبل از حرکت پر شود. برخی اوقات در مناطق کمتقاضا و برای افرادی که نیاز به خدمات خانه به خانه دارند، از حملونقل ویژه معلولین استفاده میشود.
🔝تفاوتهای مشخصی در شبکهٔ حملونقل شهری بین آسیا، آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد. در آسیا فعالیتهای شبکهٔ حملونقل عمدتاً توسط شرکتهای خصوصی اداره میشود که طرف قرارداد سازمانهای عمومی هستند. در آمریکای شمالی فعالیتهای شبکهٔ حملونقل عموماً توسط ادارات حملونقل شهری اداره شده و در اروپا این مسئولیت به عهدهٔ شرکتهای متعلق به دولت است.
🔝خدمات حملونقل عمومی میتوانند مبتنی بر نرخ کرایه بر اساس فاصله و بهصورت خدمتی سودآور باشند یا اینکه بودجه آن بهصورت یارانه توسط دولت تأمین شود که در این صورت نرخ کرایه برای مسافران ثابت خواهد بود. این خدمات برای افرادی که از آن استفاده میکنند کاملاً سودآور و قابل بازیابی بوده یا در صورت امکان با پرداخت یارانه بهصورت محلی یا از طرف دولت قابلکنترل باشد. البته در برخی شهرهای کوچک و بزرگ این یارانهها بهصورت کامل پرداختشده و این خدمات با هیچ هزینهای در اختیار مردم قرار میگیرد.
🔝بنا به دلایل تاریخی و اقتصادی، در سطح بینالملل تفاوتهایی در گستره و نحوه استفاده از حملونقل عمومی وجود دارد. در یکسو کشورهای قدیمیتر مایل هستند سیستمهای گسترده و متنوعی برای سرویسدهی به شهرهای متراکم و قدیمی خود داشته باشند و در سوی دیگر در کشورهای جدیدتر، بسیاری از شهرها دارای خدمات حملونقل عمومی پراکنده و غیر فراگیری هستند.




















