
رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

✅ پایتخت باران دنیا
شهری در هند به نام قدیمی سهرا و
نام جدید Cherrapunji، با میانگین نزدیک به 13 متر باران سالیانه، یکی از پر باران ترین شهرهای دنیاست!
منبع: ژیواربن پلنینگ
برچسبها: پایتخت باران دنیا

یه قانونی هست که میگه
تا قبل از اینکه پرواز کنی ،
هر چقدر خواستی بترس
فکر کن،شک کن،دودل شو
پشیمون شو
اما وقتی پریدی
اگه وسط راه پشیمون شدی
بازی رو باختی!
باید پر باز کرد
برچسبها: پرواز
ویژگی های یک شهردار کارآمد
✍سازمان اسكان بشر وابسته به سازمان ملل متحد از سال ١٩٩٥ آموزشهایی برای رهبران شهری ارایه میكند در یكی از گزارشهای اصلی این آموزشها چند قابلیت كلیدی به عنوان ویژگیهای رهبران شهری به ویژه شهردار بیان شده است. این قابلیتهای كلیدی را مختصرا توضیح میدهیم:
✍برقراری ارتباط: یك رهبر شهری به ویژه شهردار باید تكنیكها و مهارتهای لازم برای ارتباط نوشتاری و شفاهی را بداند كه با مردم و مدیران حوزه خود چگونه سخن بگوید یا اینكه در رسانهها از چه زبانی استفاده كند. مهارتهای لازم برای ارتباط از طریق اینترنت و رسانهها را متناسب با مسوولیتش به عنوان رهبر شهری بیاموزد.
✍تسهیلگری: یك مدیر شهری باید این توانایی را داشته باشد كه تضادهای بین فرد و بین گروهی را به طور مناسبی حل كند. جلسات گوناگون را با نوعی توانایی خاص برای هماهنگ كردن و ایجاد ارتباط و زبان مشترك برای اعضای جلسه متناسب با برنامههای شهری به دست آورد. او باید از فرآیندهای گروهی مطلع باشد و بتواند عدم توافقها را از طریق اجماعسازی و میانجیگری به دست آورد
✍استفاده از قدرت: یك شهردار باید بداند كه شیوه استفاده از منابع موقعیتی و شخصی خودش را چگونه برای انجام بهتر امور بچیند. او باید مراقب باشد كه هرخطایی كه در استفاده یا سوءاستفاده از قدرت انجام دهد مشكلات جبرانناپذیری برای اداره شهر به وجود میآورد. از این رو باید مراقب باشد كه شخصیت او برای شهر و مدیرانش شخصیتی آزاردهنده تندخو و به دور از دانستههای یك مقام سیاسی نباشد. وظیفه رهبر شهری است كه بداند با قدرت چگونه عمل كند.
✍تصمیمگیری: منظور از مهارت تصمیمگیری عبارت است از اینكه رهبر شهری بداند درباره شیوه عملكردها و اتخاذ راهبردها و برنامهها چه گزینههایی را در اختیار دارد
مدیر و رهبر شهری كه نمیداند برای مثال اگر لحن سخنانش بالا یا پایین باشد یا نمیداند كه حتی شیوه لباس پوشیدن او بخشی از تصمیماتش به حساب میآید یااینكه به عنوان مدیر یا رهبر شهری كجا باید سكوت كند و در چه جایی باید با متانت سخن بگوید، در واقع معنای اقدام كردن در موقعیت را نمیشناسد.
✍سیاستگذاری: یك مدیر و رهبر شهری باید درك روشنی از نیازها و ضرورتهای شهر داشته باشد و بداند كه خط مشیها و سیاستهایی كه اتخاذ میكند به كدام یك از اولویتها و نیازهای شهروندان در عرصه اجتماع پاسخ میدهد. یك مدیر و رهبر شهری باید بداند كه اهداف بلندمدت، میان مدت و كوتاهمدت چیستند. سیاستگذاری مستلزم فهم عمیق و دقیقی از معنای شهر، تاریخ معاصر، نیازهای شهروندان، وضعیت جهانی، منابع، محدودیتها و بسیاری از نكات ریز و درشت دیگر است.
✍توانمندسازی: مدیر و رهبر شهری باید به طور پیوسته برای تربیت و توانمندسازی نیروها، كارشناسان و كاركنان حوزه خود اقدام و برنامهریزی كند.
او باید بداند كه راه درست مدیریت شهری این است كه از افرادی كه شایستگی دارند و از دانش لازم برای مدیریت شهری برخوردارند استفاده كند و برای آموزش و تربیت آنها سرمایهگذاری شود.
✍ قابلیت مذاكره: مدیر و رهبر شهری باید توانایی تعامل بین گروهها و اصناف و ذی نفعان در جامعه شهری را داشته باشد. او باید بتواند از طریق اقدام اجمالی مشترك شهر را مدیریت كند. قابلیت مذاكره به معنای مجموعهای از توانشهای عاطفی، شناختی، رفتاری و ارتباطی است كه مدیر و رهبر شهری به آنها مجهز است و میتواند نیروها و مقامات محلی و گروههای ذی نفع را برای پیشبرد توسعه شهری یكپارچه، متحد سازد.
منبع : وزارت راه و شهرسازی
شهرسازی و برنامه ریزی شهری
برچسبها: شهردار , شهردار کارآمد , شهرداری
شهر من رنگ نداشت، قلم مو نداشت.
در شهر من موزه نبود
گالری نبود
استاد نبود
منتقد نبود
کتاب نبود
فیلم نبود، ...
اما خویشاوندی انسان و محیط بود
تجانس دست و دیوار کاهگلی بود
فضا بود
طراوت تجربه بود
می شد پای برهنه رفت و زبری زمین را تجربه کرد
می شد انار دزدید
مورال تازه ای را طرح ریخت
می شد با خشت دیوار خو گرفت
معماری شهر من آدم را قبول داشت
دیوار کوچه همراه آدم راه می رفت و خانه همپای آدم شکسته و فرتوت می شد
همدردی ارگانیک داشت
شهر من الفبا را از یاد برده بود اما حرف می زد
جولانگاه قریحه بود نه جای قدم زدن تکنیک
در چنین شهری ما به آگاهی نمی رسیدیم.
اهل سنجش نمی شدیم
شکل نمی دادیم
در حساسیت خود شناور بودیم
دل می باختیم
شیفته می شدیم و آنچه می اندوختیم پیروزی تجربه بود....
سهراب سپهری
برچسبها: سهراب سپهری شهرسازی
✔️طراحی یک پیاده راه امن
موضوع پیاده روی و پیاده راه ها به عنوان موضوعی جدی در دستور کار برنامه ریزان و طراحان شهری در شهرسازی نوین قرار گرفته است.
در سال های اخیر طرح های مختلفی در شهرسازی جدید برای طراحی پیاده راه ها ارائه شده که در همگی آنها تلاش بر این بوده که زیرساخت های لازم را جهت تقویت پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه به کار بگیرد تا شهروندان به پیاده روی و استفاده از دوچرخه تشویق شوند و آلودگی، ازدحام و ترافیک مسیرها کمتر شود.
در ادامه می خواهیم به چند مورد از نیازها و ضوابط مشترک که همه پیاده راه ها لازم است برای افزایش کیفیت محیط شهری داشته باشند اشاره کنیم:
1- ایمنی و امنیت
ابتدایی ترین عامل مهم در تردد عابر پیاده ایمنی و امنیت اوست که باید تامین شود. عابرین پیاده هنگام عبور از پیاده راه باید از هر گونه مانع و مزاحمت های خیابانی در امان باشند. کودکان قادر به درک کامل تابلوهای هشدار دهنده و مسئولیت های خود نیستند بنابراین خطر برای آن ها بیشتر احساس می گردد.
از موارد دیگر ایمنی عابرین می توان به روشنایی و نورپردازی آن ها در شب نگاه کرد. زیرا روشنایی ایمنی و امنیت و راحتی را برای تردد در شب تامین می کند.
در هر صورت هدف از ایمن کردن پیاده راه ها کاهش تلفات و تصادفات در این مسیر ها می باشد که راه دستیابی به آن جداسازی فضایی و جداسازی زمانی است.
جداسازی زمانی: تابلوهای ایست و چراغ های راهنمایی نمونه هایی از جداسازی زمانی پیاده ور سواره هستند تنظیم چراغ های راهنمایی و تابلوهای ایست در تقاطع ها و خیابان ها باعث سهولت عبور عابرین پیاده می شود. نوع دیگر جداسازی زمانی بستن خیابان در زمان اوج ترافیک می باشد مثلا در نیویورک در ناحیه مربوط به امور مالی در طی ساعات ناهار خیابان ها بسته می شوند تا حرکت عابر پیاده آسان گردد.
❌جداسازی افقی یا عمودی:
این نوع جداسازی که رفاه بیشتری برای عابران پیاده دارد به این شکل است که در مراکز شهرها یا مراکز خرید یک خیابان پیاده ایجاد می گردد تا تردد عابرین راحت تر شود. جداسازی عمودی نیز احداث زیرگذرها و یا روگذرها برای سهولت جابه جایی عابران است. همه این اقدامات در جهت اطمینان خاطر عابر پیاده انجام می گیرد. اطمینان خاطر عابر پیاده امروزه به یک هدف مهم طراحی منظر و خیابان تبدیل شده است. شکل بندی خیابان ها باید به گونه ای باشد که دید باز و بدون مانعی برای عابر و پلیس تامین کند که استقرار چراغ ها در ارتفاع زیاد و پر هیز از شکل بندی ساختمان ها به این هدف کمک می کند.
2- به هم پیوستگی پیاده راه ها
یکی از موضوعات تاکید شده در پیاده راه ها انسجام شبکه پیاده راه می باشد. بنابراین به هم پیوستگی و انسجام مسیر های پیاده در همه جا از جمله پارک ها، مراکز تجاری، مدارس، خیابان ها و ... باید در نظر گرفته شود. تجربه نشان می دهد که بلوک های بزرگ با خیابان های پهن مکان مناسبی برای عابرین نمی باشد و آن ها را دلسرد می کند در حالیکه بلوک های کوچک با خیابان های باریک برای جابه جایی پیاده مناسبت هستند.
3- دسترسی
فراهم کردن دسترسی برای عابرین پیاده از مهمترین موارد در سهولت پیادگان می باشد. اصولا دسترسی ها باید از خوانایی لازم برخوردار باشند و حرکت مردم از مبدا به مقصد را همراه با ایمنی کامل تضمین نماید. ابعاد دسترسی پیاده به ساختار فضایی محله و شهر ارتباط مستقیم دارد و نیاز است که برای سهولت دسترسی طراحی و برنامه ریزی فضایی انجام شود. انجام سهولت در دسترسی با احداث پل های زیر گذر یا روگذر با هزینه های زیاد و امکانات بیشتری همراه است.
در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر از پل های عابر پیاده استفاده می کنند و بیشتر به سمت آرام سازی نواحی با کاهش سرعت ماشین ها پیش می روند.
برچسبها: پیاده راه , طراحی پیاده راه , پیاده راه امن
🔴 «۱۹ ویژگی مهم در یک شهر هوشمند/ هوشمندترین شهر جهان»
🔶هوشمندترین شهر های جهان را بشناسید.
⭕بر اساس ۱۹ شاخص تعریف شده توسط موسسه ایزیپارک سوئد، از میان ۵۰۰ شهر جهان، کپنهاگ دانمارک هوشمندترین شهر جهان انتخاب شد.
☑ ۱۴ شاخص تعریف شده برای گزینش برترین شهرهای هوشمند جهان به شرح زیر است:
۱-پارکینگ هوشمند، ۲-سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، ۳-هوشمند کردن سیستم ترافیک، ۴-حمل و نقل عمومی هوشمند، ۵-انرژی پاک، ۶-ساختمان هوشمند، ۷-جمع آوری هوشمند زباله، ۸-حفظ محیط زیست،
۹-مشارکت شهروندان، ۱۰-دیجیتالی شدن دولت، ۱۱-برنامهریزی شهری ۱۲-آموزش، ۱۳-اکوسیستم اقتصادی، ۱۴-دسترسی به ۴G LTE
۱۵-سرعت اینترنت، ۱۶-فراوانی هات اسپات وای فای، ۱۷- استفاده از گوشی هوشمند، ۱۸-استانداردهای زندگی، ۱۹-چگونگی توسعه فرایند هوشمندتر شدن شهرها
برچسبها: شهر هوشمند




















