🔖نظام شهري معيوب يعني غلبه ي خودرو بر پياده رو
📚اگر بر داشتن آزادی های فردی ، كه استفاده از ماشین شخصی نیز از عواقب آن است ، اصرار دارید ، باید خود رابرای پرداخت كل هزینه های زیست محیطی آماده سازید و حتی هزینه تراكم ، تصادف ها و بلایا ، آلودگی صوتی ، آلودگی محیط وتخریب كیفیت زندگی ، اثرهای زیست محیطی شامل باران اسیدی، گرمایش جهانی و بیماری تنفسی حاصل از استنشاق دودهای سمی نیز از هزینه هایی هستند كه باید بپردازید .
انسان محوری در فضاهای شهری ، نشانه خوبی از هویت شهر است . شهروندان به تدریج به حضور در شهر و انجام فعالیت های مدنی عادت كرده و زمان بیشتری را در فضاهای شهری می گذرانند و این به نوبه خود به بهبود و ارتقاء فرهنگ و از جمله رعایت حقوق دیگران و احساس مسئولیت در برابر جامعه به خصوص برای جوانان و كودكان ، كمك می كند .
📚هر قدر فضاها و امكانات پیاده روی انسان در مبلمان شهری افزایش یابد ، امكانات درك محیط شهری و بهره گیری از ارزش های فرهنگی و اجتماعی آن نیز افزایش می یابد.
درک افراد پیاده از محیط به دلیل حضور و حركت فراوان خودرو ها مخدوش شده است . لذا چهره واقعی شهر پشت چهره ماشینی آن پنهان می ماند . شركت افراد در یك فضا ، خاطرات مشتركی را از آن بدست می دهد كه احساس تعلق به شهر ، محیط و كل جامعه را افزایش می دهد .
📚مهم تر از همه اینكه تصویر ذهنی افراد از شهر ، تحت تأثیر فعالیت خیابان ها و حضور یا عدم حضور پیاده می باشد . در حقیقت شهر را می توان با خیابان هایش شناخت .
وجود انواع صداها ، امكان لمس سطوح و حجم ها و امكان چشیدن طعم خوردنی ها و نوشیدنی ها ، موجب ادراكات چند حسی و تاثیرات روانی و عاطفی متنوع در فضاهای انسان محور می شود . همین تنوع و پیچیدگی ، به نیروی جذابیت و انگیزش حضور در مبلمان شهری انسان محور می افزاید كه بی تردید از ارزش های كیفی محیط محسوب شده و حضور شهروندان را در آن افزایش داده و پایداری آن را برای سالیان تضمين مي نمايد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، مدیریت شهری




















