💡توسعۀ شهری دانشبنیان؛ رهیافت جدید در برنامهریزی شهری
✍️ نویسندگان: دکتر اسماعیل علی اکبری و مجید اکبری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: مجله علمی و پژوهشی پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری
🔹برش های از متن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹توسعۀ شهری دانشبنیان (KBUD) رهیافت جدیدی در برنامهریزی شهری و برآمده از اقتصاد (توسعه) دانشبنیان با هدف توسعۀ شهری پایدار است. برخی آن را شکل جدیدی از توسعۀ شهری برای پیشرفت و رونق اقتصادی، پایداری محیطی و نظم اجتماعی-اقتصادی شهرها، برخی آن را مکانی حاوی رفاه اقتصادی، پایداری زیستمحیطی، نظم اجتماعی-فضایی و حکمروایی خوب و برخی دیگر آن را شهری برای توسعۀ فعالیتهای دانشپایه از طریق اهمیتدادن به فضای اقتصاد دانشمحور یا توسعۀ شهر برمبنای نیروهای خلاق و نوآور مینامند. بهطورکلی، توسعۀ شهری مبتنی بر دانش، چشماندازی است که داراییها و تواناییهای دانش داخلی (از طریق توسعۀ اقتصاد کلان) را در رأس فعالیتهای اقتصادی قرار میدهد و دانش را منبع حیاتی برای تأمین اقتصاد دانشبنیان شهر میبیند.
🔸ادبیات نظری شهرهای دانشبنیان، بهطورکلی از تنوع دیدگاهها، تعاریف و مفاهیم حکایت میکند. منشأ این تنوع فکری و نظری را میتوان به تنوع پایگاهها و دیدگاههای اقتصادی، اجتماعی، ارزشبنیان، کمی، ساختاری و تاریخی توسعۀ دانشبنیان نسبت داد که هریک از زاویۀ دید متفاوتی شهر دانشبنیان را تفسیر میکند. با این همه، آنها را باید مکمل هم به شمار آورد که درمجموع، بنیان فهم عمیقتر و مسیر واضحتری برای توافق در مفهوم شهر دانشبنیان فراهم میآورند. پری پیچیدگی مفهوم شهر دانشبنیان را در سه بعد فرایند، محصول و مالکیت خلاصه کرده است. بهزعم وی، در توسعۀ شهری دانشبنیان فرایندمحور، دانش اساس فرایند توسعۀ شهری است. در توسعۀ شهری دانشبنیان مالکیتمحور، دانش تنها بخش کوچکی از فرایند توسعۀ شهری است که در مجموعۀ گستردهتری از فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد و در توسعۀ شهری دانشبنیان محصولمحور، دانش نتیجه و محصول توسعۀ شهری است. این تنوع فکری و پیچیدگی مفهومی، در اساس به ماهیت متنوع و چندوجهی الزامات فضایی و عملکردی شهر دانشبنیان مربوط است که هریک به سهم خود در شکلدادن به توسعۀ دانشبنیان اثرگذار است.
برای دانلود مقاله اینجا کیلک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری




















