1️⃣ تصادفي ساده (SRS/ Simple Random Sampling) :
محقق به کلیه آزمودنی ها در جامعه آماری فرصت انتخاب یکسان می دهد.
بهترین روش، قرعه کشی است.
کمترین سوگیری را دارد.
پر زحمت بوده و ممکن است همیشه نتوانیم به فهرستی کاملاً جدید از جامعه آماری دست پیدا کنیم.
2️⃣ نمونه گيري منظم (SS Systematic Sampling) :
بیرون آوردن هر n امین عضو جامعه.
معمولا برای بررسی های بازار، طرز تلقی مشتری.
باید دقت کرد که سوگیری نشود.
3️⃣ نمونه گيري لايهاي (قشري) Strat-fied Sampling :
زمانی بکار می رود که چند سطح متفاوت داریم، مثلا مدیران ارشد، میانی و غیره و بررسی سطح آموزش مورد نیاز. پاسخ به سؤالاتی نظیر آیا کسانی که در ... هستند در مقایسه با کسانی که در ... هستند ... .
4️⃣ نمونه گيري خوشهاي یک و چند مرحلهاي (MCS multistage Cluster Sampling) :
وقتی عدم تجانس در بین گروه ها داریم برای مثال بررسی میانگین سپرده های ماهانه ی بانک ها.
#SPSS




















