🔷️ بوستون با ساخت پارکهای مرتفع و سیلبند با عوامل ایجاد سیل ناشی از تغییرات آب و هوایی مقابله میکند.
🔺️ در پی وقوع تغییرات ناگهانی و غیرقابل پیشبینی جوی در ایالات متحده آمریکا همچون طوفانهایی که منجر به ویرانی شهرهای فلوریدا و تگزاس شد، این کشور خواستار ایجاد تغییرات سریع و مورد نیاز در استراتژیهای برنامهریزی شهری در ایالات خود شد. از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه، برنامه سان فرانسیسکو و کشورهای حوزه خلیج برای ارائه راهکارهای افزایش مقاومت مناطق ساحلی و همسطح دریا و اقدامات نیویورک سیتی و میامی برای جلوگیری از وقوع سیل است.
🔵 دیگر اقدمات در ایالات متحده به منظور جلوگیری از جاری شدن سیل در مناطق آسیبپذیر و ساحلی شهر بوستون انجام گرفته است. بوستون اقدام به پیادهسازی طرح تغییر وضعیت آب و هوایی شهرهای ساحلی ماساچوست کرده است. این طرح راهکاری برای محافظت از محلات شرق بوستون و چارلستون در برابر بروز سیل به حساب میآید و با تهدیدات ناشی از افزایش سطح آب دریا مقابله میکند. ارتفاع پایین این مناطق نسبت به سطح دریا این دو منطقه بندری را همیشه در معرض خطر آبگرفتگی حوضه دریا، بروز حوادث و احتمال دائمی جاری شدن سیلابهای محلی قرار داده است.
🔵 بوستون قصد دارد که در توسعه آینده شهر، با افزایش سطح خیابان اصلی چارلستون تا حدود ۶۰ سانتیمتر در مقابل مجتمع اداری Schrafft، طرح خود برای مقابله با سیلابها را عملی کند. طرح توسعه مجدد آبنمای این مجتمع نیز شامل ایجاد پارکهای مرتفع و مسیرهایی میشود که میتواند همچون سدی در امتداد لبه ساحلی دریا عمل و امنیت زندگی ۳۳۰ نفر از ساکنان آن ناحیه را تضمین کند.
🔺️ از طرحهای دیگر این شهر برای محافظت از چارلستون، بازسازی و نوسازی زمینهای بازی ساحلی "رایان" ببا مرتفعسازی مسیرها، میدانها و خط ساحلی است. علاوه بر این بوستون برای محافظت از خط شرقی خود اقدام به ساخت یک دیوار سیلبند کرده است که مسیر ورود آب به پارک خطی گرینویچ را مسدود میکند و بدین ترتیب خطرات ناشی از وقوع حوادث آبی را از زندگی چهارهزار و ۳۰۰ نفر از ساکنین این نواحی دور میکند. افزایش ارتفاع ورودی مناطق تفریحی و گردشگری "مسیر سبز" و "پارک پیرز دوم" این شهر و همچنین ایجاد فضاهای سبز عمومی و پارکهای بیشتر در نواحی ساحلی که بیش از سایر نقاط در معرض خطر طغیان آب قرار دارند از دیگر استراتژیهای به کار رفته در بوستون است. از سوی دیگر مقامات این شهر با ایجاد فضاهای سبز و دیوارکشی برای هدایت جریان روانآبها و سیلابها به سمت "مسیر سبز شرقی بوستون" اقدام به پیادهسازی استراتژیهای کوتاهمدت برای مسدود کردن مسیر جریان این آبها کردهاست.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
🔹تعریف حقوقی از کوچه بن بست عمومی و خصوصی و مالکیت هر کدام
نظریه شماره 6564/7 مورخ 1376/10/2
«کوچهای که غیر بنبست و راه عمومی است متعلق به شهرداری و کوچه بنبست که به موجب سند رسمی متعلق به اشخاص است معبر عام محسوب نیست.»
سؤال: آیا کوچه بنبست معبر عمومی و قابل استفاده برای عموم است یا خیر و اصولاً کوچهای که راهروی عمومی بوده و مربوط به شهرداری باشد کدام کوچه است؟
نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه
با توجه به تبصره 6 ذیل ماده 96 و قانون 101 قانون شهرداری، اگر کوچهای معبر عام باشد و راه عمومی محسوب گردد و مورد بهرهبرداری قرار گیرد متعلق به شهرداری خواهد بود و قابل تملک خصوصی نیست و کوچه بنبست اختصاصی، کوچه بنبستی است که به موجب سند رسمی در ملکیت شخصی قرار دارد و شخص یا اشخاص مذکور و خانواده آنان، از آن استفاده میکنند، چنین کوچهای معبر عمومی محسوب نمیشود.
✔️باغ به محلی اتلاق می شود که حداقل یکی از مشخصات ذیل داشته باشد
🔸داشتن حداقل 500 متر مربع مساحت در صورت وجود بنا و مستحدثات در زمین به طور متوسط در هر شانزده (16) متر مربع محوطه باز خارج از ساختمان یک اصله درخت و در صورت عدم سابقه احداث بنا به طور متوسط هر بیست وپنج (25) متر مربع یک اصله درخت مثمر و یا غیر مثمر و یا ترکیبی از آنها غرس شده باشد. قطع و امحای درختان موجب عدم احتساب تعداد درختان کسر شده در آمار (لحاظ شده در این بند) نخواهد بود..
🔸دارا بودن سند مالکیت و یا سند مادر قبل از تفکیک به عنوان باغ،باغچه،زمین منجر وباغ عمارت..
🔸دارا بودن سابقه برای دایر باغ،دایر باغچه ،دایر مشجر از کمیسیون ماده دوازدهم (12) قانون زمین شهری..
🔸محلهایی که در حریم شهر توسط وزارت جهاد کشاورزی باغ شناخته شده اند..
🔸محلهایی که به تشخیص شورای اسلامی باغ شناخته می شوند..
✅جداسازی پسماندهای تر و خشک
👈پسماند خانگی به سه دسته پسماند های تر ، پسماند های خشک و پسماند های خطرناک تقسیم میشود ، بهتر است پسماند های خشک و تر و پسماند های خطرناک را بیشتر بشناسیم :
🔸پسماند تر : به پسماندهای غذایی (برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغنهای خوراکی سوخته و فاسد شده و …) و سبزی و میوه (پسماند میوه و سبزی، میوه و سبزی فاسد شده، تفاله چای و …) گفته می شود که می توان آنها را به کود تبدیل کرد.
🔹پسماند خشک : کاغذ و مقوا : انواع روزنامه ، مجله، کتاب ، دستمال کاغذی ، عکس ، بسته های کاغذی شیر و آب میوه ، جعبه های شیرینی و …
1_پلاستیک : انواع بطری نوشابه و آبمیوه ، انواع ظروف پلاستیکی ، روکشها و کیسه های پلاستیکی ، نایلون ها ، اسباب بازیهای پلاستیکی و ...
2_فلزات : انواع قوطی فلزی کمپوت ، کنسرو ، نوشابه ، رب ، وسایل فلزی آشپزخانه ، شیرآلات ، لوله ها و توری های فلزی و …
🔹پسماند های خطرناک : همان طور که از اسم این نوع پسماند ها پیداست چنانچه در معرض گرما و حرارت قرار بگیرند باعث بروز خطرات فراوانی خواهند شد مثل انواع باتری ها ، حشره کش ها و خوشبو کننده ها و…
برچسبها: پسماند
آیا تاکنون به کودکان و حضور آن ها در شهر فکر کرده اید❓
آیا شهر شما آمادگی پذیرش و برآورده کردن نیاز کودک را دارد❓
آیا فرزندان ما بقدر کافی از امکانات و خدمات شهری بهره مند هستند❓
🚸کودکان، عامل پیوند نسل های گذشته و آینده در هر جامعه هستند. اصلاح محیط اجتماعی نیز در هر جامعه از طریق کودکان امکان پذیر است. توجه به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازها و سرشت فطری او که در دوران کودکی به آن نیاز دارد، زمینه رشد درست شخصیتی و تربیتی او را به عنوان نسل سالم فردا، فراهم می آورد.
شهری که به کودکان خود توجه نکند، به نسل گذشته، موجود و آینده خود توجه نکرده است. در بعضی از کشورها توجه به کودک و سلامت جسمی و روانی او از دوران بارداری مادر و پیش از تولد نوزاد آغاز می شود و مرحله به مرحله در دوران بعد از تولد او تکوین می یابد. نتیجه ی آن نیز به بسط و ارتباط امواج انسانی در یک محیط اجتماعی گسترده منجر میگردد.
🔸کیفیت و شرایط محیط..؛ کودک، شهروند نابالغی است که دوران رشد خود را می گذراند و استمرار بخش حیات بشر است. موجودی است که پاک به دنیا می آید و چنانچه محیط برای رشد فکری و جسمی سالم او آماده باشد، نهالی تنومند می شود که می تواند باعث افتخار جامعه انسانی باشد.
سرشت کودکی ایجاب می کند کودک در مراحل رشد خود، از اقدامات ایمنی و حمایتی برخوردار باشد. او بدون سرپرست و حامی، نمی تواند روند رشد منطقی داشته باشد. درک او از فضای پیرامون همان است که خود تصور می کند. بنابراین باید فضای زیست سالمی را برای او فراهم آورد تا علائق منطقی او فرصت عرض اندام یابد و با تمهیداتی علائق خطر آفرین برای او را به کناری نهاد. هر نوع تحول نابجا در تأمین علائق کودک ممکن است نتیجه نامطلوبی در پی داشته باشد که به صورت زنجیرهای آثار نامتناسبی در دوران بعدی زندگی بگذارد.
🔸ایجاد محیط های یکنواخت، خشن، ملال آور و همراه با عوامل مسأله برانگیز، برای کودک به اندازه ایجاد فضاهای باز، در کنار طبیعت، میل به یک زندگی اجتماعی سالم، همراه با قصه پردازی و شعر و موسیقی و هیاهو بر او تأثیر می گذارد.
#جین_جیکوبز بر این باور است که در اجتماع شهری و در پیوند بین خانه و مدرسه، مهمترین علائق کودک به ایمنی خیابان، تنوع کاربری زمین، شادابی و سرزندگی شهر باز می گردد، که کلید اصلی رفع نگرانی های اساسی تمام جمعیت و از جمله کودکان است. فضای شهر می بایستی دارای کیفیت ویژه ای باشد تا برای حضور بدون خطر کودک آماده پذیرایی و رشد و بالندگی او گردد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، مدیریت شهری
محیط طبیعی و کودکی، مرحله ابتدایی ارتباط انسان با طبیعت❗️
کودک، اگر چه براساس نظم در عالم آفرینش خداوندی خلق شده، باید با زمینه های مناسب در عرصه های جبری و اختیاری با طبیعت، از نخستین مراحل تولد خود ارتباط برقرار سازد.❗️
کودک، نیاز به هوای سالم، غذای سالم، مسکن مطمئن و مرتبط با طبیعت و فضای باز سالم دارد.❗️
🔹حس کنجکاوی، فعالیت و جنجال و بازی نیز از دیدگاهی جزیی از خلقت طبیعی انسان در دوره کودکی به حساب می آید. لازمه رشد سالم کودک، ایجاد این زمینه ها در جهت ارتباط بخشیدن بین کودک و محیط طبیعی محسوب می شود. کودک، انسان و آزاد آفریده می شود. آزادی او متعلق به خودش است و هیچکس حق ندارد آن را در اختیار بگیرد یا محدود سازد.
🔹با توجه به پیوستگی و تحت تأثیر بودن کودک در مجموعه های زیستی و فضاهای عمومی، با کاهش عوارض ناشی از مشکلات و کمبودها، می بایستی جلوه های طبیعت زنده را برای کودک در بهشت زمینی آنان فراهم آورد، و ساعاتی از روز به فضاهایی سالم و مرتبط با طبیعت، در کنار یک زندگی اجتماعی سالم هدایت کرد. این مورد، لازمه زندگی کودک در شهرهایی است که غوغای ناشی از فعالیت و کار، جایی برای نزدیکی با طبیعت نگذاشته است. بنابراین می بایستی به توسعه فضاهای سبز و طبیعت شهری کمک کنیم تا کودک بتواند محیطی که به طبیعت نزدیک است با نشاط باشد و آرام گیرد.
🔹محیط انسانی و کودک چنانچه محیط طبیعی به عنوان زمینه ای در رشد کودک محسوب شود، محیط انسانی نیز به مثابه باغبانی می ماند که در روش و نحوه رشد او مهمترین نقش را بازی می کند. اگر باغبان در پرورش یک نهال یا بوته تلاش نکند، گیاه آفت زده یا به حالتی خودرو خواهد رویید. منظور از پرورش آن است که کودک را با روش های صحیح برای زندگی در جامعه آینده آماده کرد.
#میشل_مانسیو می گوید: روزگاری که کودکان به مثابه دستگاه گوارشی به حساب می آمدند و تصور می شد که جز غذا به هیچ چیز دیگری نیاز ندارند سپری شده است.. ((پیام یونسکو، آبان ۱۳۷۰، ۱۳-۱۵))این بدان معنی است که در جهت رشد و نمو کودک به جز نیازهای طبیعی، به وجود محیط انسانی سالم و پاکیزه نیاز است.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، مدیریت شهری
یکی از نکات اصلی در طراحی فضاهای شهری، ایجاد فضای بازی برای کودکان است.⁉️
🔸به گفته #شیلر هنگامی انسان به راستی انسان است که به بازی بپردازد. انگیزه بازی در دوره رشد کودکان و تکامل آن ها شدید و فشرده است. بازی در کودکان از غرایز طبیعی محسوب می شود و برای رشد متعادل آن ها ضروری است. به نظر #جان_لاک، باید به کودکان امکان داد که در هر زمان ممکن، در فضای باز به بازی بپردازند.
بازی درمانی از راه حل های رفع مشکل و فشارهای عصبی دوران کودکی به حساب می آید و از انزوای کودک می کاهد.
🔸اساس سلسله مراتب شهری در شهرسازی از زیر محله آغاز شده و شهر و محله های آن به نسبت حوزه های تحت پوشش خدمات مربوطه به کودکان بنیان می گیرد. بدیهی است که اصلی ترین خدمات شهری در محله ها و زیرمحله ها علاوه بر کودکستان و دبستان شامل پارک و فضای ورزش و بازی بچه ها، کتابخانه کودک، باغچه، خانه کودک، زمین های ورزش و فضای باز است.
🔸کودکان، نیازمند محیط هایی هستند که آنان را مخاطب قرار دهد، به چالش وادارد و جلب توجه کند تا آن ها مشاهده کنند و بیاندیشند.
خیابان ها و میدان های دارای آب نما، کودکان را به مشارکت و توجه دعوت می کند. فروشگاه های جذاب و علائم خیابانی، می تواند علاقه به مطالعه را بویژه در کودکان پیش دبستانی بر انگیزاند. رویدادها و سرگرمی های خیابانی، جشن ها، جشنواره ها، بازارها و فضاهای باز و سبز منشأ علاقه و جذابیت دائمی برای کودکان است.
🔸کودک به مکان های مختلفی که ترجیحاً با یکدیگر مرتبط هستند، نیاز دارد. جایی که احساس در خانه بودن کند. زمانی که کمی بزرگتر شد، احتیاج دارد که در اطراف و دور و بر شهر پیاده یا با وسایل عمومی به حرکت کند. در بهترین حالت، باید کل شهر در دسترس او باشد.
🔸دسترسی کودکان به هر نقطه از شهرشان باید امکان پذیر باشد. تنها از طریق برقراری ارتباط مستقیم است که آنان می توانند افرادی سالم و اجتماعی شوند. آنها باید بد و خوب را تجربه کنند و روابط انسانی را در خارج از محدوده خانه و مدرسه تشخیص دهند. حضور در اجتماع، بروز احساسات و نگرش های مفید را در پی دارد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، شهرسازی ، مدیریت شهری
مقایسه عملگرهای جستجوی گوگل با Bing و DuckDuckGo
عملگرهای گوگل اسکالر
عملگرهای گوگل معمولی همراه راهنمای جامع
مقایسه عملگرهای گوگل معمولی و گوگل اسکالر
عملگرهای فعال گوگل (نسخه نهایی جامع)
انواع موتور و سرویس های گوگل
تمام ابزارهای Rich Widget
عملگرهای گوگل معمولی
عملگرهای Google Scholar با توضیحات فارسی و مثال کاربردی
آموزش بررسی خطاهای ژئورفرنس کردن تصاویر رقومی
طرح ریزی شهری
۱۴ رسالت یا ماموريت شهرداریها:
راهکار سازمان ملل برای حل مشکلات حاشیه نشینی
ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻃﺮﺡ تفصیلی
شهر هوشمند به شهری گفته میشود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید از جمله:
پلازا چیست؟
راهوند چیست؟
واژه های قوانین و مقررات ساخت و ساز
تعاریف مربوط به ابنیه و ساختمان
اصطلاحات کارگاهی مهندسین
محصولات


