امروزه خودرو به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده است به دلیل اینکه باعث خرابی و شلوغی خیابان ها و آلودگی هوا می شود. به همین دلیل شهرهایی همچون لندن، پاریس و سئول در تلاشند تا استفاده از خودرو را به حداقل برسانند و تعداد شهرهای بدون خودرو خود را افزایش دهند.
شهر های بدون خودرو در شکل های مختلفی هستند. برخی از آنها مراکز تاریخی شهر هستند که در تلاش برای مبارزه با آلودگی و افزایش گردشگری تردد اتومبیل ها را ممنوع کرده اند. در برخی دیگر به دلیل عریض نبودن خیابان ها، رانندگی امکان پذیر نیست مثل شهر فاس البالی (Fes el Bali) در مراکش. و در بقیه موارد مثل محیط های کوچک و روستایی که رفت و آمد در آنها به وسیله قایق، دوچرخه و یا اسب صورت می گیرد.
۱. گنت، بلژیک
در سال ۱۹۹۶ به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش ترافیک در مرکز شهر بلژیک، استفاده از خودرو ممنوع شد. به این منظور محیطی به مساحت ۸۶ هکتار برای زیر ساخت های دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی فراهم شد که زیبایی و جذابیت شهر را برای توریست ها و ساکنین این شهر دو چندان کرد و دلیل خوبی برای دومین شهر بزرگ بودن بدون خودرو در جهان شد.
۲. لامو، کنیا
لامو، قدیمی ترین و زیبا ترین شهر بدون خودرو در شرقی ترین ساحل آفریقا در کنیا می باشد و جزو آثار میراث جهانی یونسکو محسوب می شود. در خیابان های باریک این شهر فقط استفاده از دوچرخه و اسب و الاغ مجاز می باشد. تلفیق معماری ساختمان های این شهر اعم از عربی، فارسی، هندی و سبک های اروپایی زیبایی لامو را دو چندان کرده است.
۳. جزیزه آتش نیویورک
جزیره آتش یکی دیگر از ۱۴ مکان بدون خودرو در ایالات متحده می باشد. اگر بخواهیم از یک بهشت بدون ترافیک نام ببریم می توانیم به این جزیره اشاره کنیم که دارای فاصله ۲۶ مایلی با خط ساحلی می باشد و تنها راه برای گردش و دور زدن در این جزیره پای پیاده، دوچرخه و یا ماشین گلف است.
۴. زرمات، سوئیس
رمات شهری کوچک در دامنه کوه ماترهورن در مرز سوئیس و ایتالیا است که درهای این شهر بر روی خودرو ها بسته می باشد. توسط وسایل نقلیه شخصی تا شهر Täsch ( شهری کوچک در ۵ کیلومتری زرمات) می توانید دسترسی داشته باشید و سپس توسط قطاری که هر ۲۰ دقیقه یک بار حرکت می کند به شهر زرمات رفت و امد نمایید. تردد در داخل شهر زرمات به وسیله دوچرخه، کالسکه های اسب و پای پیاده براحتی امکان پذیر است.
۵. جزیره هیدرا، یونان
در این جزیره هیچ نوع وسیله نقلیه به جز کامیون های زباله وجود ندارد. شما برای رسیدن به این جزیره باید از هیدروفویل ها و یا قایق های کوچک استفاده کنید بهترین و آسان ترین راه برای گردش در هیدرا پای پیاده یا استفاده از الاغ و یا استفاده از تاکسی های دریایی می باشد. نبود ترافیک در این بهشت کوچک باعث می شود ساختمان های سفید با دیوار های کاشی کاری شده قرمز بیشتر خودنمایی کنند و زیبایی خود را به رخ دریا بکشند.
۶. فاس البالی (Fes el Bali)، مراکش
فاس البالی شهری با خیابان های متعلق به قرون وسطی و ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی یونسکو می باشد. کوچه های تنگ و باریک این شهر اجازه استفاده از وسیله نقلیه را به ساکنین و بازدید کنندگان نمی دهد و آنها را متقاعد می کند تا با پای پیاده و با استفاده از دوچرخه از زیبایی و معماری خاص این شهر بهره مند شوند. خیابان های پیچ در پیچ فاس البالی پر از مدارس، مساجد و اصطبل می باشد همچنین مغازه های پر از صنایع دستی فرصت خرید سوغاتی را به شما می دهد.
۷. لاکومبریسیتا (La Cumbrecita)، آرژانتین
روستایی بسیار کوچک با خیابان هایی آسفالت نشده در استان کوردوبا (Córdoba) در ارتفاعات آرژانتین با بهترین موقعیت آب و هوایی می باشد که تمامی عبور و مرور ها با پای پیاده انجام می شود و به همین دلیل به عنوان اولین روستای پیاده رو در جهان از آن یاد می شود. از دیگر جذابیت های این روستای کوچک با طبیعت آرام می توان به خانه هایی با سبک معماری باواریایی اشاره کرد.
۸. ونیز، ایتالیا
گر بخواهیم معروفترین شهر بدون خودرو را معرفی کنیم، قطعا آن شهر ونیز خواهد بود. ساکنین این منطقه از قایق های کوچک برای رفت و آمد استفاده می کنند. ۱۱۸ جزیره با عمق ۵۰ فوت در این تالاب وجود دارد. در این بین ونیز با ۴۱۶ عدد پل و ۱۷۷ عدد کانال و ساختمان های رنگارنگش بازدید کنندگان زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می کند.
۹. هالیبوت کوو (Halibut Cove)، آلاسکا
هالیبوت کوو در ایالت Kachemak Bay قرار دارد که نمی توان نشانه ای از وجود حتی یک جاده هم در این منطقه پیدا کرد و مفهوم واقعی شهر بدون خودرو را براحتی می توان حس کرد. شما باید در این منطقه بوسیله قایق های کوچک تند رو یا هواپیما های دریایی رفت و آمد کنید. به جرات می توان گفت هالیبوت کوو یکی از بهترین کمپ هایی است که می توانید یخچال های طبیعی، حیات وحش،کوه ها و خانه های شناور روی اسکله و خانه های چوبی را در یک نگاه ببینید.
۱۰. خیت هورن (Giethoorn)، سوئیس
خیت هورن و یا به عبارت دیگر ونیز هلندی! یکی از شهر های شمال شرق هلند که آب هایی پر از قایق و مسیر هایی برای دوچرخه سواری برای عبور و مرور دارد. این روستا توسط سقف های کاه گلی شده خود و خانه های متعلق به قرن ۱۸ که با گل های زیبا و پر زرق و برق به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه دامن زده، مشهور است. خیت هورن دارای ۱۷۰ پل چوبی کوچک و جذاب برای پیاده روی در کل منطقه می باشد. شما می توانید با اجاره کردن یک قایق و پارو زدن در کانال های آب بعد از ظهر دلنشین و رمانتیکی را داشته باشید و در آخر می توانید عصرانه دلپذیری در یکی از کافه های کنار آب تجربه کنید.
۱۱. شهر قدیمی دوبروونیک، کرواسی
در پشت دیوار های قدیمی شهر دوبروونیک انبوهی از اتومبیل ها به چشم می خورد ولی درهای ورودی دوبروونیک بر روی این بحران زیستی همیشه بسته است. این شهر کوچک به دلیل آمیختگیش با اکوسیستم گوتیک، رنسانس و کلیسا های باروک و بالخص سقف های کاش کاری شده پر زرق و برق قرمز رنگش زیبایی با شکوهی به این مجموعه داده است و یکی از دلایلی است که می توان از دوبروونیک به عنوان مروارید آدریاتیک یاد کرد.
۱۲. جزیره سارک، کانال مانش
این جزیره در شمالغرب فرانسه و جنوب انگلسان قرار دارد. شما تنها ماشینی که می توانید در این جزیره پیدا کنید تراکتور است چونکه بومیان سارک از دوچرخه، اسب و گاری برای رفت و آمد استفاده میکنند حتی آمبولانسی که در آنجا قرار دارد چیزی شبیه به تراکتور است. یکی از آسان ترین راه دسترسی به این جزیره از سمت گرنسی(Guernsey) است که با قایق فقط ۵۰ دقیقه طول می کشد. اگر دنبال خیال پردازی و تماشای ستارگان هستید این جزیره به دلیل سیاهی مطلق در شب بی شک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
۱۳. جزیره ماکیناک (Mackinac)، میشیگان
این جزیره تنها ۳.۸ مایل مربع از دریاچه Lake Huran میشیگان را پوشش می دهد. در این جزیره تنها در فصل زمستان از اتومبیل برای برخی از سرویس دهی ها استفاده می شود. ساکنین و بازدید کنندگان از دوچرخه و اسب برای گشت و گذار و رفت و آمد استفاده می کنند. ۸۰ درصد این جزیره به عنوان زمین های عمومی حفظ شده اند بنابراین نمی توان انتظار داشت که توسعه زیادی داشته باشد. عکس بالا نشان دهنده محبوبیت استفاده از اسب و درشکه و دوچرخه در این جزیره می باشد.
۱۴. سیویتا دی بگنورجیو (Civita di Bagnoregio)، ایتالیا
این شهر تپه ای ایتالیایی ممکن است به اندازه Siena یا Assisi شناخته شده نباشد، اما توپوگرافی خیره کننده آن باعث جذب گردشگران می شود. در بالای یک کوه و لبه دره قرار دارد، Civita di Bagnoregio تنها دارای یک پیاده روی باریک برای ورود و خروج است. چارپایان برای حمل وسایل مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین در حال حاضر در داخل شهر (با تعداد محدودی رستوران) تنها توسط دوچرخه های موتوردار سرویس ارائه می شود.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، طبیعت گردی و گردشگری
⛈ اگر هوای سرد به سمت هوای گرم پیش رود، یک جبهه سرد به وجود می آید. از طرف دیگر، اگر یک توده هوای سرد در حال عقب نشینی باشد و هوای گرم پیشرفت کند، یک جبهه گرم به وجود می آید.
موضوعات مرتبط: آب و هواشناسی
📚 ديدگاهها، عوامل و عناصر موثر در توسعه فيزيکی شهرهای ايران
✍️ دکتر #کریم_حسين_زاده_دلير #حسن_هوشيار
برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
💢بزرگترین سدهای ایران از لحاظ ارتفاع:
🔹کارون۴ (۲۳۰ متر)
🔹کارون۳ (۲۰۵ متر)
🔹دز (۲۰۳ متر)
✅بزرگترین سدهای ایران از لحاظ حجم مخزن:
🔸کرخه (۵.۳ میلیارد مترمکعب)
🔸گتوند علیا (۴.۶ میلیارد مترمکعب)
🔸دز (۳.۴ میلیارد مترمکعب)
⚡️بزرگترین سدهای ایران از لحاظ ظرفیت اسمی نیروگاههای برقابی:
🔺کارون۳ (۲۰۰۰ مگاوات)
🔺شهید عباسپور (۲۰۰۰ مگاوات)
🔺مسجد سلیمان (۲۰۰۰ مگاوات)
📚منبع: نیروآنلاین
موضوعات مرتبط: جغرافیا ، مهندسی آب و فاضلاب
✅ طرح آمایش استان تهران - تحلیل موقعیت و توپوگرافی
💥دکتر علیمحمدی
برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.
موضوعات مرتبط: آمایش سرزمین
محاسبه گر آنلاین
محاسبه آنلاین حجم نمونه با فرمول کوکران
محاسبه گر سود سرمایه گذاری و سود مرکب
ابزار شمارش کلمات و شخصیت در یک متن
محاسبه آنلاین ( بر خط ) معاملات فارکس
محاسبه قیمت نقاشی ، ایزوگام ، پنجره ساختمان
محاسبه سود سپرده های سرمایه گذاری
سامانه اینترنتی پرداخت عوارض خودرو
محاسبه گر قیمت تیرچه صنعتی و تیرچه پاشنه بتن
برچسبها: محاسبه گر , محاسبه گر آنلاین , ماشین حساب آنلاین
مبدل
مبدل ارتفاع به سانتی متر و سانتی متر به داخل
برچسبها: مبدل , مبدل واحد اندازه گیری , مبدل آنلاین
ماشین حساب
. راهنمای کاربری ماشین حساب
ماشین حساب ریاضی، فیزیک و شیمی
ماشین حساب تبدیل طول، طول مقیاس
ماشین حساب تبدیل ارزهای دیجیتال
ماشین حساب آنلاین حل مسائل ریاضی
ماشین حساب آمار و ریاضیات و علوم پایه
ماشین حساب فشار مایعات و گازهای جاری در لوله ها
برچسبها: ماشین حساب , ماشین حساب آنلاین , محاسبه گر
🔹در این خاکها مقدار نمکهای محلول ، کم ، ولی مقدار سدیم آن زیاد است. بهعلت هیدرولیز شدن قابل ملاحظه سدیم ، pH خاک بالا رفته ، ممکن است حتی تا ۱۰ هم برسد. اثرات مضر این خاکها روی رشد گیاهان از سدیم و یون OH- زیاد ناشی میشود. بهعلت اثر از هم پاشیدگی سدیم ، این خاکها دارای شرایط فیزیکی نامناسب میباشند. محیط قلیایی زیاد این خاکها سبب حل هوموس خاک و حمل آن به سطح خاک و تیره کردن رنگ آن میشود. به همین دلیل ، به این خاکها نام قلیایی سیاه هم داده شده است.
🔹 جذب تعداد زیادی از عناصر معدنی در خاکهای آهکی به کندی انجام می گیرد در بین این عناصر میتوان آهن، فسفر ، روی، کبالت ، پتاس و غیره را نام برد. در خاکهای آهکی ایران مسئله کمبود و عناصر کمیاب در حقیقت مطرح نیست زیرا این عناصر در خاک هستند و حتی به مقدار زیاد ولی به علت وجود آهک و یون کلسیم فراوان، جذب عناصر کم مصرف با مشکلات فراوان انجام میگیرد.
✅ در ادامه، به چند راه حل برای رفع این مشکلات اشاره می شود:
1⃣ مساله اساسی در اصلاح خاک های قلیا خرابی ساختمان آنها و مسمومیت ناشی از وجود سدیم است. اولین قدم در اصلاح این خاک ها جایگزین کردن سدیم به وسیله کلسیم می باشد. جایگزینی سدیم با کلسیم از طریق اضافه کردن مقادیر زیادی کلسیم به صورت ذرات ریز سولفات کلسیم و به میزان چندین تن در هکتار به خاک انجام می شود. هر چه ذرات سولفات کلسیم ریز تر بوده و یکنواخت تر با خاک مخلوط شده باشد، جایگزینی سدیم با کلسیم بهتر و سریع تر انجام می شود. پس از آنکه ساختمان خاک در اثر اضافه کردن کلسیم بهبود یافت و نفوذپذیری خاک افزایش پیدا کرد، همانند خاک های شور عمل کرده و خاک را شستشو میدهند.
2⃣ اضافه کردن ژیپس (گچ) به خاک سبب تبدیل کربناتها و بیکربنات سدیم به سولفات میشود. برای این کار معمولا چندین تن در هکتار ژیپس لازم است. برای تسریع واکنشهای مربوط میبایست خاک به حالت مرطوب نگهداری شود و ژیپس با خاک مخلوط شود.
3⃣ به طور کلی با افزودن مواد آلی (خاکبرگ وکمپوست وپيت ماس و... ) میتوان درجه اسيديته خاک را افزايش داد زیرا میکروارگانیسمهای خاک مواد را تجزیه می کنند و CO2 را آزاد می کنند و سپس اسید کربونیک را تشکیل میدهد. اسیدهای آلی نیز در هنگام تجزیه هوموس آزاد میشوند.
4⃣ برای اسيدی کردن خاک به آن گوگرد نیز اضافه میکنند (که طی فرآيندهای شيميايی به اسيدسولفوريک تبديل میشود) . سولفات آهن و سولفات آلومنيوم هم در کاهش pH موثرند. با اضافه کردن گوگرد در شرایط مناسب خاک توسط موجودات زنده زیر خاک اکسید شده به اسید سولفوریک تبدیل می شود.
🔹 مشهورترین باکتری اکسید کننده گوگرد Thiobacillus Thiooxidans است که در خاک زندگی می کند و چنانچه جمعیت آن در خاک کم باشد می توان با افزودن مقداری از خاک حاوی آن به خاک مزرعه مورد نظر با اصطلاح خاک را با این باکتری تلقیح نمود.
5⃣ مواد اسیدی زای دیگری نظیر کودهای سولفات آلومینیوم، نيترات آمونيوم و سولفات آهن را نیز میتوان برای اسیدی کردن خاک به کار برد.
موضوعات مرتبط: جغرافیا
♦️حق به شهر و فضاهای عمومی شهری
✍️محمود شارع پور- جامعه شناس
🔸بخش مهمی از فضاهای شهری را فضاهای عمومی تشکیل میدهند. منظور از فضاهای عمومی آن دسته از فضاهایی است که عموم مردم به آنها آزادانه دسترسی دارند و هدف از آنها فراهم ساختن تعاملات اجتماعی و احساس آسودگی شهروندان است. مقاله حاضر کوشیده با تحلیل روندهای فضاهای عمومی به تصویری از حق به شهر دست یابد.
🔸در سالهای اخیر شاهد خصوصی شدن فضاهای عمومی شهری هستیم؛ بدین معنا که در طی سالهای اخیر در نتیجه برخی تغییرات اقتصادی-اجتماعی، هم تولید فضا و هم کنترل فضا به دست بخش خصوصی افتاده است. مواجهه با فضا به عنوان یک کالا سبب خصوصی شدن این فضاهای عمومی شده است. با توجه به ماهیت چندبعدی چالشهای پیش روی شهرها، مدیریت خردمندانه فضاهای عمومی شهری مستلزم توجه به چهار بُعد به هم مرتبط است: تنظیم کاربریها و مدیریت تعارض بین نحوه استفادههای مختلف از فضاهای عمومی، تعریف و اجرای نحوه حفظ و نگهداری این فضاها، سرمایهگذاری در فضاهای عمومی، و در نهایت هماهنگسازی مداخلات بخشهای مختلف در فضاهای عمومی.
برای دانلود فایل اینجاکلیک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
♦️ طرح جامع مسکن ۱۴۰۵-۱۳۹۳ (خلاصه سند تلفیقی)
✔️ شناخت وضع موجود
✔️ چشم انداز آینده
✔️ برنامه های راهبردی و اجرایی
🔸️برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی مسکن
📖 عمده ترين هدف ايجاد شهرهاي جديد ايران، تمرکززدايي از شهرهاي بزرگ که داراي سرريز معيني هستند، مي باشد. به منظور تحقق اين هدف ايجاد شهرهاي جديد مستقل باکيفيت زندگي بالا يکي از ايده هاي غالب نزد متخصصان شهرسازي و برنامه ريزي شهري است. سنجش کيفيت زندگي در اين شهرها مي تواند ما را در ارزيابي ميزان موفقيت اين شهرها دررسيدن به اهداف از پيش تعيين شده ياري دهد، بنابراين هدف اين تحقيق سنجش بعد ذهني کيفيت زندگي شهر جديد انديشه از ديدگاه شهروندان مي باشد. روش تحقيق حاضر توصيفي – پيمايشي است. جامعه آماري در اين پژوهش ساکنان شهر جديد انديشه با جمعيت 97807 نفر مي باشد. در اين پژوهش از 30 شاخص در 6 بعد اجتماعي، بعد اقتصادي، بعد کالبدي – محيطي، بعد زيست محيطي، رفاهي – خدماتي و بعد تسهيلات و زيرساخت هاي شهري استفاده شده است.
برای دانلود کامل مقاله اینجاکلیک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
این جزیره مصنوعی که تحت حاکمیت کشور چین در حال توسعه می باشد، از دیدگاه زیبایی شناختی در نگاه اول به نظر می آید شکل آن الگو گرفته از دو دلفین می باشد، اما یک شکل تجریدی از الگوی ین و یانگ نیز در پس این طراحی ادراک می شود. ین و یانگ مفهومی است در نگرش چینیان باستان به نظام جهان، که شکل ساده شده ای از مفهوم یگانگی متضادها می باشد و یکی از اصلی ترین پیام های آن #تعادل می باشد.
حال آیا از دیدگاه عملکردی این نوع جزیره های مصنوعی منطبق بر اصل #تعادل و پایداری طبیعت می باشند!؟
▫️این جزیره ها که زاده اقتصاد نئولیبرالی هستند و در راستای کسب سود بیشتر ساخته می شوند، سوالاتی در موردشان وجود دارد که عبارت اند از :
با توجه به اینکه این جزیره ها آتشفشانی نبوده ولی گاها عنوان جزیره های اکولوژیک برای آنها به کار می رود، آیا میتوان به آنها اکولوژیک گفت؟
آیا آنها به فضایی که در آن ساخته می شوند، تعلق دارند؟
ساخت آنها چه تاثیری بر اکوسیستم خواهد گذاشت؟
آیا آنها در برابر طوفان های دریایی تاب آور خواهند بود؟
موضوعات مرتبط: جغرافیا
تراکم ساختمانی چیست؟
اين حق استفاده «هواي بالاي زمين مردم»؛ اين حقي که هر مالک، از مرکز کره زمين تا ثريا از آنِ خود ميداند، چرا به فروش ميرود؟ مگر نه آن است که هر چيزي که به فروش ميرود و مبادله ميشود، کالا است؟ اين کالا کجا توليد ميشود که شهرداري حق فروش آن را دارد؟
زماني که ملکمدني به شهرداري تهران منصوب شد، براي مقابله با تراکمفروشي که شهرداران پيش از او راه انداخته بودند، گفت که تراکم موضوعي اقتصادي نيست؛ بلکه موضوعي شهرسازانه است (اين نکته در مصاحبههاي اخير آقاي ملکمدني تصحيح شده و به مفهوم اصلي آن، يعني مقولهاي اقتصادي است، بازگشته است).
منظور او آن بود که به تراکم نبايد از ديدگاه مالي (Financial) نگاه کرد و از آن راه به درآمدهاي شهرداري افزود؛ بلکه تراکم را بايد به موضوعي که شکل و سيماي شهر از آن تأثیر میگیرد، با اثرات شهرسازانه آن تبديل کرد؛ اما در اينجا ميخواهم از اتفاق بگويم تراکم موضوعي چندوجهي است و يکي از وجوه بااهميت آن، امر اقتصادي (Economical) است که البته موضوع مالي را نيز در بر ميگيرد.
تراکم به معناي شدت استفاده از زمين و يکي از مصداقهاي فضا است. فضا، کالايي است که بنگاهي بزرگ به نام جامعه/شهر آن را توليد کرده و مانند همه کالاها در بازار تراکم/ فضا به فروش ميرساند.
شهر، چگونه تراکم/ فضا را توليد ميکند؟
فضا مانند همه کالاها، محصول کار انساني است. ارزشي که درون فضا انباشت ميشود، ارزشي است که از درون بدن انسانها خارج شده است؛ اما برخلاف صورت ظاهر کالاها که تظاهر نفوذ کار در آنها را ميتوان مشاهده کرد، انباشت کار در فضا، صورتي ذهني و پديدارشناسانه دارد. فضا، تا زماني فضا است که حامل مناسبات انساني باشد. فضا، به اين عبارت، مکان در دسترس و عرصهاي است که بيشترين رويدادها را ميتوان در آن گرد آورد.
بهاينترتيب فضا، مکاني است در دسترس که بر اثر تراکم رويدادها و شدت مناسبات انساني دچار انحنا شده است و اعتبار آن تا زماني است که اين مناسبات پابرجا باشند. چه چيزي دسترسپذيري فضا را ممکن ميکند؟ راهها، تأسيسات زيربنايي، امکانات شغلي، خانهها و فروشگاهها و مراکز خدماتي. همه اين عناصر با کار انساني شکل ميگيرند.
هر چقدر اين کارها انباشتهتر باشند، ارزش فضا بالاتر ميرود؛ اما سادهانگاري است اگر با اجراي خيابان و تأسيسات و جز آنها، انتظار شکلگيري فضا را داشته باشيم. دراينصورت ميزان انباشت چنين کارهايي در شهرهاي جديد، بايد اين شهرها را به بازارهاي بزرگي از فضا تبديل کند؛ اما آنچه در اين فرايند مغفول است، انباشت کار تاريخي انسانهاست؛ يعني آنچه به جامعههاي انساني هويت ميبخشد، اطمينان ميآورد و تابآور ميسازد.
فضا، محصول تاريخي انسانها است و نميتوان با حرکت دفعي به توليد آن پرداخت. به عبارت ديگر، فضا نهتنها محصول کار انسانهاي زنده موجود است؛ بلکه محصول کار انسانهاي درگذشته و حتي انسانهاي آينده است. انباشت کار انسانهاي مُرده، همواره در فضا وجود دارد و آرزوها و آرمانهاي انسانهاي کنوني نيز بهمثابه کار انسانهاي آينده، خود را بروز ميدهد. فضاهاي دستساخت و ارادهگرايانه نميتوانند بهسادگي حاوي وجه تاريخي فضا بشوند. نيازمند زمان هستند که در آن زمان، انسانها، نسل اندر پي نسل، به کنش با يکديگر، به ضبط حافظه تاريخي، خاطرات، فرهنگ و گذشته بپردازند و بيشازهمه بايد اثبات کنند که اين مکان، استعداد انباشت کارهاي انساني بيشتري را دارد، بر پاي خود ايستاده است، از گزند روزگار مصون و محفوظ ميماند و ازاينرو است که به مکاني براي آرزو، اميد و آينده و جايي براي تداوم زندگي بدل ميشود.
فضا، کالايي است که انسانهاي بيشماري بر روي آن کار کردهاند. انسانهايي که مردهاند يا زنده يا هنوز به دنيا نيامده. انسانهايي گمنام، انسانهايي که حتي از توليد آن بهرهاي نگرفتهاند و انسانهايي که فاصله زيادي با آن دارند و روحشان از توليد آن خبر ندارد.
ازاينرو فضا، کالايي است که جامعه آن را ساخته؛ ولي افراد بر آن سيطره مييابند و آن را از آنِِ خود ميکنند و برعکس، فضا کالايي است که مالکِ آن، کاري بر روي آن انجام نداده يا اثر کار او بسيار ناچيزتر از آني است که از آن بهرهمند ميشود. فضا، کالايي است با منبع عظيمي از درآمدهاي کارنکرده (رانت) و به حقي براي تصاحب بخشي از ارزش اضافي فرايندهاي توليد در کالاهاي ديگر بدل ميشود.
به دليل وجود فاصله ميان توليدکنندگان و بهرهبرداران فضا، اين کالا در مناسبات قدرت، جايگاهي بس ويژه مييابد؛
..زيرا با تصرف فضا، امکان دستيابي به بخشي از ارزش اضافي، صورت حقوقي مييابد. اين حق که موجوديتي تاريخي دارد، خصلتي انتزاعي يافته و اينگونه به نظر ميرسد که سابقالوجود و پيشيني است.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
📕📚 بررسی شیوه های توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)
تهیهکننده: مریم فیروزگر، نادیا فلاح
برای دانلو فایل اینجا کلیک کنید
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
✔️The general objectives of strategic urban planning include: coordinating public and private efforts, channelling energy, adapting to new circumstances and improving the living conditions of the citizens affected.
There are clear differences between what could be called the traditional approach to Strategic planning and the emerging approach :
▫️Before Product predominance, now Process predominance
▫️Before Sector specific, now Integrated
▫️Before Normative, now Strategic
▫️Before Goal-oriented, now Cost-benefit oriented
▫️Before Urban-offer oriented, now Urban-demand oriented
▫️Before Subject to administrative limitations, now Supersedes administrative limitations and enters in Metropolitan areas
▫️Before Open participation, now Focused Participation
✔️اهداف کلی برنامه ریزی استراتژیک شهری شامل هماهنگی تلاش های عمومی و خصوصی، کانال سازی انرژی و جریان ها، سازگاری/انطباق با شرایط جدید و بهبود شرایط زندگی شهروندان، می باشد.
تفاوت های آشکاری بین آنچه که می توان رویکرد سنتی برنامه ریزی استراتژیک و رویکرد نوظهور باشد وجود دارد :
▫️قبلا برتری محصول، اکنون برتری فرایند
▫️قبلا در مورد بخش های خاص، اکنون یکپارچه
▫️قبلا هنجاری، اکنون استراتژیک
▫️قبلا هدف محور، اکنون هزینه_منفعت گرا
▫️قبلا خدمات شهری محور، اکنون نیاز شهری محور
▫️قبلا وجود محدودیت های اداری_مدیریتی، اکنون محدودیت ها کنار گذاشته شده و وارد مناطق مناطق کلانشهری می شوید
▫️قبلا مشارکت باز، اکنون مشارکت متمرکز شده
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
نرم افزار میک مک در حوزه های گردشگری، جهانی شدن و سایر مقولات اجتماعی کاربرد فراوان دارد.
موضوعات مرتبط: جغرافیا
🔰 ساختار شهرهای ایران قبل و پس از ظهور اسلام:
✅ ظهور و گسترش شهرنشینی در ایران تحت تأثیر ساختار سیاسی و روابط اجتماعی بوده است. شهر محل استقرار و مقر اصلی حاکم و فعالیت های مرتبط با آن بود. هرچند شهرها کارکردهای گوناگونی داشتند، اما کارکردهای سیاسی و اداری و امنیتی آنها تأثیر مهمی بر رونق و گسترش آنها داشت . در شهرهای ایران به طور پیوسته ابعاد مادی و معنوی با هم آمیخته بودند و زندگی شهرنشینان با گرایش ها يمتافیزیکی و مذهبی پیوند خورده بود. این ابعاد در پرتو کارکردها و ساختار سیاسی ـ اجتماعی حاکم تجلی نموده و پایگاه اجتماعی و نظام اجتماعی ـ اقتصادی شهر از این عامل متأثر بود. اگر چه مراکز مختلف مذهبی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی اثرات قابل توجهی در ساختار زندگی شهری داشتند، اما تأثیر مراکز دیوانی و نظامی در حیات شهری بیشتر بود . در دوران پیش از اسلام براساس مراتب و طبقات اجتماعی، شهر به دو بخش تقسیم میشد: الف) قلعه که مربوط به حکومت و وابستگان آن بود؛ ب) بیرون قلعه که مربوط به رعایا و توده مردم عادی بود . علاوه بر دو حوزه فضایی مذکور، بخش داخل قلعه به زیرمجموعه هایی شامل: کاخ، معبد و محل سکونت تقسیم میشده است. اینگونه شکل بندی فضایی دارای محدودیت هایی براي توده مردم و ساکنان در زندگی شهری بوده است .
پس از ورود اسلام به ایران، جامعه طبقاتی گذشته متلاشی شده و در ساختار فضایی شهر تجلی می یابد. با مطرح شدن «امت واحده» و جامعه واحد امکان برخورداری و دسترسی همه مردم به خدمات شهری در پیوند با همدیگر فراهم میشود. شهر در دوره اسلامی، بخش عمومی را در درون سازمان فضایی مذهبی خویش پذیرفته است و ساختار شهر مبتنی بر: الف) مرکزیت عمومی مشتمل بر مسجدجامع، ارگ، بازار و ب) کوي ها و محله های نیمه مستقل و مراکز خدمات است که در ارتباط و پیوند با یکدیگر قرار دارند . در دوره اسلامی نیز کارکرد سیاسی شهر همچون گذشته پررنگ بود و امور شهر با اراده طبقات حاکم و شیوه های مورد پسند آن می ها سامان یافت.
📚 منبع:
مقاله ساخت فضایی شهر در ایران قبل و بعد اسلام (زمستان سال ۱۳۹۳)
👥 نویسندگان: دکتر احمد پوراحمد (استاد گروه جغرافیای انسانی،دانشگاه تهران) و مهندس عطیه پوراحمد
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری ، شهرسازی
مختصات جغرافیایی چیست ؟
💠 عبارت UTM مخفف سه کلمه Universal Transverse Mercator است که ترجمه تحت لفظی آن به فارسی معادل سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس می باشد
UTM
در واقع یک سیستم فراتابی تصویر روی سیستم مختصاتی کارتزین دو بعدی بوده و مخصوص مشخص کردن مکان روی کره زمین است
🔹اولین سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند این است که فراتابی تصویر یعنی چه ؟ فراتابی تصویر یعنی انعکاس تصویری سه بعدی روی یک صفحه دو بعدی. مانند سایه
آفتاب وقتی به یک جسم برخورد می کند، تصویری دو بعدی از آن جسم را در مسیر تابش منعکس می سازد. در مورد کره زمین، فراتابی یعنی نمایش کل یا قسمتی از کره زمین برروی یک فضای دو بعدی مانند کاغذ
انواع فراتابی های مختلفی وجود دارند که هرکدام مشخصه های خاص خود را داشته و هر یک کاربرد خاصی در علم ریاضیات، نجوم، هوا و فضا و ... دارند
♦️سیستم UTM همانطور که از نامش پیداست از فراتابی مرکاتور استفاده می کند. فراتابی مرکاتور در سال 1569 میلادی توسط جغرافیدانی به همین نام ایجاد شد
موضوعات مرتبط: جغرافیا
📮گردشگری شهری
📯برنامه ریزی و مدیریت توسعه ی گردشگری شهری با توجه به اهداف و اصول توسعه پایدار گردشگری ، دانشی میان رشته ای به شمار می آید كه به همكاری رشته های گوناگون علمی و همكاری بخش ها و نهادهای گوناگون مسئول در توسعه و عمران شهری نیازمند است . جوهر برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری، شناسایی منابع و عوامل موثر در توسعه ی گردشگری واستفاده بهینه و پایدار از آن هاست كه در راستای تامین نیازهای فراغتی عامه شهروندان و بازدید كنندگان در مقیاس محلی ملی و فراملی به كار می رود.
📯بنابراین محورهای اصل برنامه ریزی ومدیریت گردشگری شهری به تعیین سلسله مراتب برنامه ریزی و گردشگری شهری، تعیین مقیاس برنامه ریزی شناسایی عوامل اصلی موثر در توسعه گردشگری شهری و تدوین سیاست ها و روش های نگهداری ظرفیت منابع گردشگری مربوط می شود كه در این میان مدیریت شهری نقش بسیار مهم و موثری را در ایجاد هماهنگی و تعامل در این نهاد موثربرعهده خواهد داشت .
📯درحال حاضر وظایف برنامه ریزی و مدیریت توسعه ی گردشگری دركشور درسطح های گوناگون محلی ملی و فرا ملی بر عهده نهادهای مختلفی است كه هر یك دارای ساختار بخشی اند و از این نظر اقدامات آن فاقد هماهنگی و همكاری لازم است. با توجه به نبود یك رویكرد جامع و مدیریت یكپارچه در سیاست های كلان توسعه گردشگری در كشور می توان گفت كه هنوز جایگاه گردشگری شهری در نظام برنامه ریزی توسعه و عمران به درستی تعریف و و تبیین نشده است.
📯به طور كلی می توان مشكلات بنیادی در توسعه گردشگری شهری را فقدان رویكردی جامع و هماهنگ در توسعه گردشگری شهری در مقیاس محلی و بین المللی، ناهماهنگی میان نهادهای شهری ، زیست محیطی ، گردشگری و میراث فرهنگی ، نقش كم رنگ دولت و شهرداری ها در توسعه گرشگری شهری، نقش ضعیف برنامه ریزی شهری و منطقه ای در تامین زیرساخت ها و تسهیلات گردشگری شهری، نارسایی وناهماهنگی در قانون ها و تشكیلات اجرایی توسعه گردشگری شهری، حضور كم رنگ بخش خصوصی و ضعف مشاركت در زمینه ی گردشگری شهری و نیز كافی نبودن آموزش تبلیغ و اطلاع رسانی برشمرد .
موضوعات مرتبط: طبیعت گردی و گردشگری
🔴مذهبیترین و سکولارترین شهرهای ایران کدامند؟!
🔺نتایج تحقیقی که در دانشگاه تهران، توسط دکتر رستگار خالد، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی دانشجوی کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران، در شماره تابستان نشریه جامعه شناسی کاربردی منتشر شده است، به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (آزاداندیشی و عرفگرایی)، فردگرایی و ارزشهای خانوادگی با میزان باروری در مراکز استانهای کشور پرداخته است.
🔺بر اساس این پژوهش؛
سکولارترین شهرهای ایران به ترتیب شیراز، تهران، رشت و سنندج هستند
مذهبیترین شهرهای ایران به ترتیب زاهدان، اردبیل، کرمان و قم هستند
بیشترین تمایل به فردگرایی به ترتیب شیراز، رشت، تهران و مشهد
بیشترین تمایل به ارزشهای خانوادگی به ترتیب بندرعباس، سمنان، یزد و بوشهر.
🔺این بررسی نشان میدهد که دینداری و تمایل به مذهب با سکولاریسم و فردگرایی رابطه معکوس دارد و در شهرهایی که دینداری کمتر است، گرایش به فردگرایی و سکولارسیم بیشتر است.
🔺همچنین نرخ باروری در شهرهای مذهبی و متمایل به ارزشهای خانوادگی بیشتر از سایر شهر هاست.
جالب اینجاست که شهر #شیراز در دو شاخص فردگرایی و سکولارسیم رتبهی اول را در کشور داراست. به این ترتیب شیراز عملا یکی از غیرمذهبیترین شهرهای ایران محسوب میشود
موضوعات مرتبط: شهرسازی
واژه هایپر Hyper به معنی زیاد میباشد که اشاره به کثرت تعداد باند های اندازه گیری شده دارد. تصاویر Hyperspectral اطلاعات طیفی فراوانی را جهت شناسائی و تشخیص کانیهائی با ویژگی های طیفی منحصربفرد فراهم می آورد. تصاویر ابر طیفی امکان استخراج اطلاعات دقیق تری از جزئیات پدیده ها را فراهم میسازد که با سایر داده های سنجش از دوری ممکن نیست.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
اسپکترومتر آزمایشگاهی و صحرائی عموماً میزان بازتابندگی را در باندهای متعدد و باریک نزدیک بهم اندازه گیری می نماید، بطوریکه طیف حاصل بصورت یک منحنی پیوسته بنظر میرسد. زمانیکه اسپکترومتر بصورت یک سنجنده تصویری بکار میرود، تصاویر حاصل طیف بازتابی را برای هر پیکسل در تصویر ثبت می نماید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
داده های ابرطیفی
اغلب تصاویر چند طیفی نظیر لندست، اسپات، AVHRR امواج بازتابی از سطح را درچند باند پهن مجزا از هم اندازه گیری میکنند. در حالیکه اغلب تصاویر ابر طیفی امواج بازتابی را در یک سری باند های باریک و پیوسته ثبت می کند. زمانیکه یک پیکسل تصویر ابر طیفی را مشاهده می نمائیم، مثل این است که آنرا از طریق اسپکتروسکپ آزمایشگاه نظاره می کنیم. این نوع طیف پیکسلی دقیق اطلاعات بسیار بیشتری در قیاس با طیف پیکسلی چند طیفی فراهم می آورد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
گرچه اغلب سنجنده های ابر طیفی قابلیت اندازه گیری صد ها طول موج را دارند اما اهمیت این قبیل سنجنده ها عمدتاً در باریک بودن پهنای باندها و پیوستگی آنها است. برای مثال سنجنده ای که دارای 20 باند طیفی می باشد و باند های طیفی پیوسته ای را با پهنای 10 نانومتر اندازه گیری میکند در شمار سنجنده ابر طیفی قرار دارد در حالیکه اگر سنجنده ای با 20 باند و پهنای باند 100 نانومتر داشته باشیم یا باندهای موجود دارای پیوستگی نباشند در زمره سنجنده ابر طیفی قرار نمیگیرد(به همین علت مادیس ابرطیفی نیست). در روشهای استاندارد، تصاویر چند طیفی عموماً در گروه های وسیعی طبقه بندی میشوند. تصاویر ابر طیفی امکان تفسیر و تحلیل دقیق تری را فراهم می آورد برای مثال با استفاده از داده های ابر طیفی موادی با بازتاب طیفی مشابه، براحتی قابل شناسائی بوده و امکان استخراج اطلاعات زیر پیکسل وجود دارد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
کاربرد تصاویر ابر طیفی
تصاویر ابرطیفی بمنظور شناسائی و به نقشه در آوردن انواع متعددی از مواد با ویژگی طیفی خاص بکار می رود. بعنوان مثال زمین شناسان از این داده های ابر طیفی به منظور شناسائی انواع مواد معدنی همچنین تشخیص خصوصیات خاک از قبیل رطوبت، مواد آلی موجود در خاک و میزان شوری خاک استفاده می کنند. گیاه شناسان از این تصاویر برای شناسائی گونه های گیاهی، مطالعه تاج پوشش گیاهی و تشخیص بیماریهای گیاهی بهره می گیرند. نظامیان از تصاویر ابر طیفی در شناسائی ادوات نظامی استتار شده توسط گیاهان و سایر اهداف نظامی استفاده می کنند.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
کتابخانه های ابرطیفی
کتابخانه طیفی شامل مجموعه ای از طیف های بازتابندگی از موادی با ترکیبات شناخته شده است که معمولاً در آزمایشگاه یا زمین تهیه شده است. اغلب محققین کتابخانه طیفی مواد را بعنوان بخشی از یک پروژه و در جهت تسهیل تحلیل تصاویر ابرطیفی و چند طیفی از محل پروژه جمع آوری می کنند.
موضوعات مرتبط: سنجش از دور RS
فرمول ریاضی مساحت، محیط و حجم اشکال هندسی
فرمول ریاضی مساحت، محیط و حجم اشکال هندسی (مربع ، مستطیل ، مثلث ، متساوی الاضلاع ، متساوی الساقین ، دایره ، کره ، بیضی ، ذوزنقه ، لوزی و...)
فرمول ریاضی تمامی مساحت ها، محیط ها و حجم اشکال هندسی
فرمول مساحت و محیط اشکال هندسی:
1 | مساحت مربع = یک ضلع × خودش |
---|---|
محیط مربع = یک ضلع × 4 | |
2 | مساحت مستطیل = طول × عرض |
محیط مستطیل = ( طول + عرض) × 2 | |
3 | مساحت مثلث = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 |
محیط مثلث = مجموع سه ضلع | |
4 | مساحت مثلث متساوی الاضلاع = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 |
محیط مثلث متساوی الاضلاع = یک ضلع × 3 | |
5 | مساحت مثلث متساوی الساقین = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 |
محیط مثلث متساوی الساقین = مجموع سه ضلع | |
6 | مساحت مثلث قائم الزاویه = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 |
محیط مثلث قائم الزاویه = مجموع سه ضلع | |
7 | مساحت ذوزنقه = ( قاعده بزرگ + قاعده کوچک ) × ارتفاع ÷ 2 |
محیط ذوزنقه = مجموع چهار ضلع | |
8 | مساحت لوزی = ( قطر بزرگ × قطر کوچک ) ÷ 2 |
محیط لوزی = یک ضلع × 4 | |
9 | مساحت متوازی الاضلاع = قاعده × ارتفاع |
محیط متوازی الاضلاع = مجموع دو ضلع متوالی × 2 | |
10 | مساحت دایره = عدد پی ( 3/14 ) × شعاع × شعاع |
محیط دایره = عدد پی ( 3/14 ) × قطر | |
11 | مساحت کره = 4 × 3/14 × شعاع به توان دو |
حجم کره = چهار سوم × 3/14 × شعاع به توان سه | |
12 | مساحت بیضی = (نصف قطر بزرگ × نصف قطر کوچک ) × 3/14 |
13 | محیط چند ضلعی منتظم = یک ضلع × تعداد اضلاعش |
14 | حجم مکعب مستطیل = طول × عرض × ارتفاع |
حجم مکعب مربع = قاعده × ارتفاع ( طول یال × مساحت یک وجه) | |
15 | حجم هرم = مساحت قاعده ی هرم × ارتفاع هرم× یک سوم |
16 | مساحت جانبی استوانه = محیط قاعده × ارتفاع حجم استوانه = مساحت قاعده × ارتفاع |
سطح کل استوانه = سطح دو قاعده + مساحت جانبی ( مساحت مجموع دو قاعده + ارتفاع × پیرامون قاعده ) | |
17 | مساحت جانبی منشور = مجموع مساحت سطوح جانبی |
مساحت کلی منشور = مجموع مساحت دو قاعده + مجموع مساحت سطوح جانبی | |
18 | حجم مخروط = مساحت قاعده × یک سوم × ارتفاع |
موضوعات مرتبط: ریاضیات و آمار
برچسبها: فرمول مساحت , فرمول محیط , فرمول حجم اشکال هندسی




















