سفته
تعداد ٩ نظریه مشورتى كاربردى در خصوص سفته
✍نظريههاى اداره كل امور حقوقى و تدوين قوانين قوه قضاييه :
1_ نظريّه مورّخ ۱۳۵۱/۴/۱۵:
اگر شخص ثالثى ظهر سفته را بدون درج هرگونه مطلبى امضاء نمايد،اين امر،ظهور در ضمانت امضاءكننده دارد و در اين صورت امضاءكننده ظهر سفته با متعهد سفته،در مقابل دارنده سفته مسؤوليت تضامنى خواهند داشت و عبارت ذيل ماده ۲۴۹ قانون تجارت مؤيد اين مراتب است.
2_ نظريّه شماره ۷/۱۵۴۳ مورّخ ۱۳۷۰/۷/۳:
افزايش مبلغ مندرج در سفته با توافق طرفين قانونا بلا اشكال است.
3_ نظريّه شماره ۷/۸۸۴۹ مورّخ ۱۳۷۲/۱۲/۲۳:
چنانچه سفته بدون واخواست مستند دعوى قرار گيرد استناد به ماده ۲۴۹ قانون تجارت توجيهى ندارد و در صورتى كه اقامه دعوى به طرفيت متعهد سفته شده باشد دادگاه مىتواند با استفاده از مواد ۳۰۷ و ۲۳۰ قانون تجارت حكم مقتضى صادر نمايد.
4_ نظريّه شماره ۷/۲۱۹۵ مورّخ ۱۳۷۴/۵/۴:
چنانچه دارنده سفته در موعد قانونى(ده روز از تاريخ سررسيد)نسبت به واخواست سفته اقدام نكرده باشد موجب سلب دو اثر از آن مىگردد:
-اولا:مسؤوليت تضامنى صاحبان امضاء سفته كه مخصوص اسناد تجارى است زائل مىگردد.
-ثانيا:عدم امكان صدور قرار تأمين خواسته مگر با توديع خسارت احتمالى.
5_ نظريّه شماره ۷/۴۹۲۲ مورّخ ۱۳۷۵/۷/۲۹:
مطالبه وجه سفته واخواست نشده از متعهد امكانپذير است،اضافه مىنمايد سند تجارى بدون واخواستنامه به صورت يك سند عادى تعهد و اقرار به دين است كه مطابق مواد ۲۳۰ و ۳۰۷ قانون تجارت به عنوان يك سند عادى،وجه آن قابل مطالبه است.
6_ نظريّه شماره ۷/۱۲۰۸ مورّخ ۱۳۸۱/۷/۴:
امضاء شخص ثالث در ظهر چك يا سفته در وجه حامل ظهرنويسى موضوع قانون تجارت نيست و اين امضاء به منزله ضمانت تلقى مىشود و طرح دعوى عليه ضامن مذكور محدوديت زمانى ندارد.اضافه مىنمايد سفتهاى كه فاقد نام متعهد و متعهد له و تاريخ سررسيد و مبلغ باشد فاقد خصيصه سفته است.
7_ نظريّه شماره ۷/۳۱۴۲ مورّخ ۱۳۶۲/۸/۱۲:
مطالبه وجه سفته در سفتههاى عند المطالبه زمانى تحقق مىيابد كه متعهد از نيت متعهد له براى مطالبه سفته مستحضر شود و اين آگاهى وقتى قانونا محقق مىشود كه مراتب طبق ملاك ماده ۷۰۹ قانون آيين دادرسى مدنى از طريق اظهارنامه رسمى به بدهكار ابلاغ شده باشد. بنابراين در سفتههاى مذكور نحوه مطالبه وجه سفته،ارسال اظهارنامه رسمى و زمان محاسبه واخواست تاريخ ابلاغ اين اظهارنامه به بدهكار خواهد بود.
8_ نظريّه شماره ۷/۹۸۸۷ مورّخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۸:
نظر به اينكه طبق مواد ۲۲۶،۲۲۵ و ۲۲۳ قانون تجارت تعيين مبلغ برات از شرائط اساسى است كه عدم رعايت آن برات را از شمول مقرّرات راجعه به بروات تجارتى خارج مىنمايد و مناط اعتبار مبلغ برات مبلغى است كه با حروف در متن آن نوشته مىشود و با توجه به اينكه ماده ۳۰۹ همان قانون تمام مقرّرات راجع به بروات تجارتى را در مورد فته طلب(سفته)لازم الرعايه اعلام نموده مبلغ سفته همان است كه در متن آن با حروف تعيين مىشود.بنابراين مبلغى كه ميزان حق تمبر سفته را مشخص مىكند،اعم از اينكه چاپى باشد يا با مهر مشخص شده باشد،در تعيين مبلغ سفته مؤثر نيست. زيرا عدم الصاق تمبر اعتبار سفته را كم يا متزلزل نمىكند و ضمانت اجراء اين تخلف همانطور كه در ماده ۵۱ قانون مالياتهاى مستقيم تصريح شده علاوه بر اخذ اصل حق تمبر جريمه متخلف به ميزان دوبرابر حق تمبر مىباشد.
9_ نظريّه شماره ۷/۹۳۷۷ مورّخ ۱۳۷۹/۹/۲۶:
اگر دارنده سفته در موعد قانونى(ده روز از تاريخ سررسيد)نسبت به واخواست سفته اقدام نكرده باشد مسؤوليت ظهرنويسان زائل مىگردد و چنين سفتهاى مثل يك سند عادى است و خاصيت سند تجارى را ندارد و وفق قانون مدنى از متعهد قابل مطالبه است.
موضوعات مرتبط: اصول قرارداد،قوانین و مقررات
تکنیک های سخنرانی بداهه
💎 تکنیک 5W
Who - What - When - Where - Why
در این تکنیک شما باید 5 سوال زیر را در مورد موضوعتان بپرسید:
1⃣ چه کسی؟
2⃣ چه چیزی؟
3⃣ چه زمانی؟
4⃣ کجا؟
5⃣ چرا؟
مثلا اگر از شما خواستند به صورت بداهه در مورد «کمک های خیریه» صحبت کنید، می توانید به صورت زیر عمل کنید:
1⃣ توضیح دهید چه افرادی کار جمع آوری کمک ها را شروع می کنند و چه کسانی می توانند در این امر کمک کنند؟
2⃣ بگویید جمع آوری کمک های خیریه چه هدفی را دنبال می کند؟
3⃣ زمان شروع کمپین و برنامه آینده آن را شرح دهید.
4⃣ توضیح دهید این کار در چه مکانی اجرا خواهد شد.
5⃣ و در آخر علت حضور خود را در این کمپین بیان کنید.
این روش میتواند به خاطر آمدن دلیل موضوع یعنی سوال Why در انتهای صحبت، بسیار اثرگذار باشد.
موضوعات مرتبط: فن بیان و سخنوری
چگونه «نه»بگوییم؟
مهارت «نه» گفتن یکی از مهارت های جرأت ورزی است.
اگر نگران هستید که چگونه نه بگویید، برای شروع بهتر است جملات زیر را مد نظر قرار دهید:
1- می شه چند لحظه بهم فرصت بدید؟
2- الان یه مقدار گرفتارم چطوره بعدا باهم صحبت کنیم؟
3- اجازه میدید یه مقدار درموردش فکر کنم، بعدا بهتون خبر میدم.
4- خیلی دوست دارم بهتون کمک کنم، ولی متاسفانه نمیتونم.
5- الان خودم لازمش دارم نمیتونم بهتون قول بدم ...
موضوعات مرتبط: فن بیان و سخنوری
#باكلاس_سخن_بگوييم
💡منفي ها رو از لغاتتون حذف كنيد...مثبت و جذاب صحبت كنيد
❣️به جای پدرم درآمد؛ بگوییم : خیلی راحت نبود
❣️به جای خسته نباشید؛ بگوییم : خدا قوت
❣️به جای دستت درد نکنه ؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی
❣️به جای ببخشید مزاحمتون شدم؛ بگوییم : از این که وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم
❣️به جای گرفتارم؛ بگوییم : در فرصت مناسب با شما خواهم بود
❣️به جای دروغ نگو؛ بگوییم : راست می گی؟ راستی؟
❣️به جای خدا بد نده؛ بگوییم : خدا سلامتی بده
❣️به جای قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما
❣️به جای شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه
❣️به جای فقیر هستم؛بگوییم : ثروت کمی دارم
❣️به جای بد نیستم؛ بگوییم : خوب هستم
❣️به جای بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست
موضوعات مرتبط: فن بیان و سخنوری
#جایگزین
به جای "نسبت به سنات خیلی جوان به نظر میرسی" چی بگیم ؟
عبارت «تو نسبت به» به عنوان یک توصیفکننده میتواند توأمان هم مهربانانه هم بیادبانه باشد. هیچکس نمیخواهد تا دمِ مرگ مانند یک ورزشکار عالی به نظر برسد یا خیلی خوب باشد. افراد تنها میخواهند سالم و متناسب باشند.
به جای گفتن این عبارت بگویید: «فوقالعاده به نظر میرسی.»
این عبارت معجزه میکند. عبارات هوشمندانه نیازی به توصیفکننده ندارند.
موضوعات مرتبط: فن بیان و سخنوری
عبارت های #جایگزین
به جای "موفق باشی ..." چی بگیم ؟
مسلما اگر برای کسی آرزوی موفقیت بکنید، دنیا به آخر نمیرسد اما میتوانید آرزوی بهتری برای او داشته باشید، زیرا این عبارت به طور نامحسوسی بر این دلالت دارد که او برای موفق شدن به شانس نیاز دارد.
به جای گفتن این عبارت بگویید: «من مطمئنم که از پسِ این کار برمیآیی.»
این جمله بهتر از آرزوی موفقیت است، زیرا نشان میدهد که آن شخص شایستگی و اعتماد به نفس لازم برای کسب موفقیت را دارد و شما با گفتن این جمله از سایرین که تنها آرزوی موفقیت میکنند متمایز خواهید شد.
موضوعات مرتبط: فن بیان و سخنوری
عناصر لینچ در طراحی شهری:
بر طبق گفته های لینچ، این عناصر به صورت ذیل شرح داده شده اند:
1)مسیرها
مسیرها، راه ها یا کانال های داخل شهر هستند که مردم معمولا، به ندرت یا غالبا در آن ها حرکت می کنند.
مسیرها تشکیل شده از خیابان، پیاده رو ها ، رودخانه ها یا راه آهن ها یا کانال ها.
2)لبه ها
لبه ها، عناصر خطی هستند که به عنوان خطوط تقسیم کننده بین بخش های مختلف محیط می باشند.
این عناصر منابع افقی هستند و می توانند موانعی باشند که کم و بیش نفوذ پذیر باشند.
این موانع می تواند خطوط علامت گذاری یا وقفه های خطی در فرم های متداوم بین دو ناحیه باشند.
این عناصر می تواند یک ساحل ، دیوار ، پرچین یا مرزهای قانونی باشند. لبه ها برای مرتب کردن عناصر در مرزها برای مردم مهم هستند.
3)حوزه ها
نواحی یا حوزه ها بخش های متوسط تا بزرگی از شهر هستند که در دو بعدی تصویر می شوند.
همیشه از داخل قابل شناسایی هستند، بنابراین فرد باید وارد شده و آن منطقه را تصور کند. ناحیه ، فضایی است که دارای شاخصه های یکسان می باشد.
4)گره ها
گره ها ، نقاط استراتژیک در شهر هستند که مردم را قادر می سازد که وارد آنها شده و به عنوان نقاط انتقال برای سفر از جایی به جای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
گره ها شامل تقاطع ها، مکان های استراحت در حمل و نقل، تقاطع یا همگرایی مسیرها، لحظات انتقال از یک ساختار به ساختاری دیگر می باشند.
علاوه بر این ، گره ها می توانند تمرکز شاخصه های فیزیکی و میدان های محصور باشند.
5)نشانه ها
نشانه ها، یکی دیگر از نقطه مرجع خارجی است، جایی که ناظر وارد آن نمی شود.
نشانه ها می توانند اشیای فیزیکی مثل ساختمانها، برج ها، کوه ها مجسمه ها، چشمه و غیره باشند.
مردم غالبا به سر نخهایی مثل هویت و ساختار وابسته هستند تا آنها را در منطقه راهنمایی کند.
نشانه ها منحصر به فرد، برجسته و مهم هستند. (Lai Kum,Ujang,2012,3)
از نظر لینچ این پنج عنصر مهمترین عناصری هستند که به شهرها شکل می دهند.
خوانایی شهر به آنها وابسته است و توجه به آنها در طراحی و بازسازی شهرها ضروری است.
موضوعات مرتبط: طراحی شهری
دخمه ها در واقع بناهایی از جنس خشت خام هستند که در دوران های قدیم کاربرد بسیار داشته اند.
برای مثال از آن ها به عنوان مکانی برای انجام مراسم دینی و مذهبی بعد از فوت شخص استفاده می شده است. زرتشتیان هم از زمان های قدیم تا همین چند ده سال پیش، طبق سنت، امواتشان را بعد از انجام مراسم خاص با آداب مشخص، داخل این دخمه ها می گذاشتند.
این دخمه ها یا به صورت طبیعی ساخته می شده اند و یا توسط انسان ها به دست ساخته می شده اند و همه ی آن ها در ارتفاع قرار داشته اند تا پرندگانی مثل کرکس راحت تر بتوانند به جنازه دسترسی داشته باشند. بعد از آن، استخوان های این افراد در داخل چاه گذاشته می شده است تا از آلودگی خاک جلوگیری شود.
نام دیگر دخمه زرتشتیان یزد، برج خاموشان و یا برج سکوت است که در ۱۵ کیلومتری شهر یزد، در نزدیکی منطقه ی صفائیه و روی یک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است. بعد از رسیدن به این منطقه، با ۲ عمارت روبرو می شوید که یکی از آنها قدیمی تر از دیگری است.
زرتشتیان در آن دوران دخمه ها را سعی می کردند تا در روستاها و مناطق خارج سکونت بسانزد تا حتی وزش باد، مقداری از آلودگی این دخمه ها را به شهر نبرد.در مورد داخل این دخمه باید گفت که سقفی گرد و گنبدی شکل دارد که سرتاسر آن با تخته های سنگ پوشیده شده است.
این دخمه ها دارای تقسیم بندی هم هستند و به سه بخش مردانه، زنانه و بچه گانه تقسیم بندی می شوند. انتهای دخمه که به دیوار چسیده است، مخصوص مردها، دایره ی میانی مخصوص زن ها و و نوار بعد از آن هم مخصوص بچه ها بوده است. در وسط این مکان هم چاه بسیار بزرگی وجود دارد که در واقع همان محل دفن استخوان ها بوده است.
در این میان، دو دخمه از بقیه مشهورترند. دخمه ی قدیمی تر، مانکجی هاتریا نام دارد که مربوط به شخصی زرتشتی اما با اصالت هندی بوده و دخمه ی دومی که به دخمه گلستان معروف است، به دوران قاجار بر می گردد. در ضلع شمالی این کوه کم ارتفاع که دخمه ها روی آن قرار دارند و به کوه دخمه معروف است، چندین ساختمان خشتی و گلی دیگر هم وجود دارد که قدمت آن ها به دوران صفویه بر می گردد و در آن دوران از آن ها به عنوان ساختمان های رفاهی استفاده می شده است.
موضوعات مرتبط: طبیعت گردی و گردشگری
طرح آماده سازی زمین در واقع طرح اجرایی، از پیشنهادات طرحهای جامع و تفصیلی است. در طراحی طرح آماده سازی، مهندسان شهرسازی در کنار سایر مهندسان سیویل، معماری، مکانیک، برق، ترافیک و سازه، طرح آماده سازی را با طراحی کلیه تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز طراحی میکنند.
مجموعه این اقدامات در زمین، امکان بهرهبرداری از اراضی برای احداث واحدهای مسکونی (یا صنعتی) و تاسیسات وابسته به آنها و در نهایت رفع نیازمندیهای عمومی را محیا میکند.
طرح آماده سازی زمین، در فرآیند طرح های توسعه شهری، در ادامه طرح جامع و طرح تفصیلی قرار میگیرد. مقیاس کار طرح جامع 1/10000 است و به بیان اصول و خط مشی کلی میپردازد. مقیاس کار طرح تفصیلی1/2000 است و برنامه های مفصل و جز به جز در آن ارائه میشود. طرح آماده سازی دارای مقیاس 1/500 است و طرح اجرایی و دقیق را پیاده میکند.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
در شهرهای دنیا مکانیسمی به اسم حق ساخت قابل انتقال (Transferable Development Right) یا TDR وجود دارد که کمی شبیه تراکم در شهر تهران است ولی تفاوتهای عمدهای هم با آن دارد. مثلا در نیویورک این مکانیسم تا حد خوبی فعال است و بین مالکان مختلف خرید و فروش میشود.
ولی تیدیآر چیست و چه فرقی با تراکمفروشی دارد؟
به طور ساده مکانیسم تیدیار یک مکانیسم «سقف و مبادله» (Cap and Trade) شبیه روش رایج در بازارهای آلودگی است.
شهر برای مناطق مختلف سقف تراکم تعیین میکند و مطمئن میشود که حجم کل تراکم در یک ناحیه از حدی بیشتر نمیشود. ولی در داخل محدوده مالکان ساختمانهای مختلف میتوانند حق تراکمشان را به سازندگان داخل منطقه بفروشند.
با این مکانیسم جلوی سر کشیدن دهها برج در یک منطقه فشرده گرفته میشود ولی برج سازان میتوانند حق تراکم (گاهی حق هوا هم گفته میشود) مالکان ساختمانها و زمینهای کمتراکم را بخرند و نهایتا همه این تراکمها را در قالب یک ساختمان بلند بسازند.
در نیویورک از این مکانیسم یک استفاده دیگر هم میشود: شهرداری بنا به ملاحظات فرهنگی و تاریخی، ممکن است بخواهد که بافت برخی مناطق را دست نخورده نگه دارد. مثلا منطقهای در شهر هست که سالنهای نمایش معروفی دارد و نیاز بوده که حفظ شود.
در این صورت بنا به توافق شهرداری و مالکان آن ناحیه تاریخی خاص، تراکم ساختمانهای این منطقه قابل انتقال به سازندگانی در مناطق دیگر شهر است.
خب فرق قضیه با تراکمفروشی کشور ما چیست؟
فرقش این است که در این شیوه شهرداری حق ندارد اجازه ساخت تجمیعی بیشتر از تراکم مشخص شده در ناحیهبندی (Zoning) را به سازندگان بدهد. بلکه فقط اجازه میدهد تراکم به صورت سیال بین ساختمانهای منطقه جابهجا شود، بدون این که تراکم کل منطقه تغییر کند.
درآمد شهرداری از تراکم کجا است؟
میتواند از مالیات روی مبادلات خرید و فروش تراکم باشد. ضمن این که ایده مالیات سالیانه از تراکم واگذارنشده به غیر هم مطرح است.
چه طور؟
با این منطق که تراکم و زمین دو دارایی جانشین هم هستند. شما میتوانید جمعیت بیشتری را در سطح (زمین بیشتر) یا در ارتفاع (هوا) ساکن کنید.
پس هوا و زمین به لحاظ تابع تولید مسکن شبیه هم عمل میکنند.
برخی شهرها این سیاست را دارند که از زمین مالیات خیلی بیشتری بگیرند تا از ساختمان تا به این شکل دارندگان زمین خالی را به ساختن تشویق کنند. همین سیاست برای مالیات گرفتن از تراکم واگذارنشده هم مطرح است چون آن هم شبیه زمین ساختهنشده است.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
پراکنده رویی شهری، توسعه کالبدی کم تراکم، بدون برنامه و جسته گریخته ای است که با گسترش نامحدود به نواحی پیرامونی غالبا دارای ارزش طبیعی شهر مشخص می شود.
پراکنده رویی در سال های اخیر به یکی از چالش هایاصلی برنامه ریزی شهرها تبدیل شده است.
همانگونه که شهرهای کشورهای مختلف در حال رشد و توسعه هستند، پراکنده رویی شهری، در حال بیشتر شدن است و این رشد ناهمگون، به محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.
زمانی که درآمدهای مردم یک جامعه زیاد می شود، تمایل به حومه نشینی نیز گسترش می یابد. محرک دیگر این پراکنده رویی، در اختیار بودن ماشین های ارزان قیمت، سریع و راحت است.
البته نباید غافل شد که محدودیت های تراکمی و مقررات منطقه بندی فعلی، مشوق این روندها است. تحقیقات OECD بر روی ۱۱۰۰ شهر نشان می دهد که ۶۰ درصد فضای شهرها کم تراکم هستند و این به معنای ترافیک بیشتر، تولید گازهای گلخانه ای بیشتر و در نهایت آلودگی هوا است. همچنین فضای سبز کمتر برای طبیعت و تنوع زیستی و هزینه بیشتر برای حمل و نقل و تسهیلات عمومی.
دولت ها برای مقابله با این وضعیت، باید قوانین مالیاتی بر سفر با ماشین شخصی و پارکینگ های عمومی وضع کرده و محدودیت های تراکمی را مورد بازبینی قرار داده و حمل و نقل عمومی سبزتری (دوستدار محیط زیست)، مهیا کنند.
از آنجایی که تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۷ نفر از ۱۰ نفر ساکن کره زمین، در شهرها زندگی خواهند کرد، برای ساخت شهرهای بهتر برای زندگی بهتر در آینده، باید امروز اقدام کنیم.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
سوپربلاک منطقه ای از اراضی شهری است که توسط خیابان های شریانی محدود شده و وسعت آن، به اندازه مجموع چند بلوک های شهری معمولی است.
در این محدوده، شبکه راه محلی، در صورت وجود، فقط برای تأمین نیازهای محلی طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
هدف از طراحی سوپر بلاک، به حداقل رساندن ترافیک درون آن، با هدایت وسایل نقلیه موتوری، به جاده های شریانی است.
اگرچه این کار در برخی موارد، منجر به کاهش نفوذپذیری عابرین پیاده هم می گردد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
طب سوزنی شهری، روشی جدید در شهرسازی است که در آن با گشودن انسدادهای موجود در شریان، چی یا نیروی زندگی یک شهر را به آن بر می گردانند.
در این روش، رویکرد احیای زندگی یک بافت شهری، می تواند در محیط های مصنوع موجود و یا توسعه های جدید اعمال شود و بسته به زمینه، می تواند شکل های مختلفی داشته باشد.
این رویکرد ممکن است برای ایجاد کانون های حیاتی فعالیت، یک فضای شهری یا فضای سبز با کیفیت تسهیل جابجایی و ارتباطات و یا دیگر موارد مناسب به کار رود.
جیمی لرنر (نظریه پرداز طب سوزنی شهری)، در خصوص این نظریه می گوید: یک شهر همانند تصویر نقاشی یک خانواده است. ممکن است شما بینی عموی خود را دوست نداشته باشید، اما شما هرگز تمام عکس خانوادگی خود را پاره نمی کنید. به همین منوال ما فقط نیاز داریم بخش های زشت شهرها را جذاب تر نماییم.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
شب مردگی چیست؟
بیانگر کاهش قابل توجه جمعیت ساکن در یک منطقه در طی شب نسبت به جمعیت حاضر در همان منطقه در طول روز است.
گسترش تدریجی تغییر کاربری واحدهای مسکونی به کاربریهای اقتصادی و اداری در هسته مرکزی شهر منجر به کاهش جمعیت ساکن در محدوده مرکزی و استقرار جمعیت مازاد در پیرامون شهر و در نهایت پراکندگی نامتوازن جمعیت در مناطق و محله های مختلف شده است.
طبق برآوردها جمعیت ساکن در هسته مرکزی شهرها در سالهای اخیر کاهش یافته است، جمعیت این منطقه ها در طول روز چندین برابر جمعیت ساکن در شب آن میباشد، که نشان از خطر تشدید شبمردگی در منطقه مرکزی شهرها دارد. این وضعیت که در نتیجه بیتوجهی به بازسازی بافت فرسوده از یک سو و اهمال مدیریت شهری در صدور مجوزهای تغییر کاربری از سوی دیگر رخ داده است، در صورت تشدید میتواند مشکلات شدید رفاهی، فرهنگی و امنیتی برای شهر ایجاد کند.
✍اقداماتی موثر برای جلوگیری از آن عبارتند از:
📌طرح مسکن اجتماعی
📌پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در بافت فرسوده
📌تخفیف در عوارض شهرداری بافت فرسوده
📌تخفیف در تعرفه های نظام مهندسی بافت فرسوده
📌و .....
اما به نظر میرسد مقابله با این وضعیت تلاش بسیار جدیتری را میطلبد. این تلاش بایستی هم در زمینه اصلاحات در قوانین و مصوبات شهرداری برای مقابله با تغییر کاربری و هم در زمینه تسریع بهسازی در مناطق آسیبدیده اتفاق بیفتد. ه
بنظر میرسد پدافند غیرعامل می تواند نقش مهمی در اصلاح یا رفع این عدم اطمینان و ناامنی ضمنی ناشی از آن ایفا پدیده نماید. #مدیریت_شهری_هنر_تغییر_شهرها_از_وضعیت_موجود_به_وضعیت_مطلوب_است
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
📎 عواملی که باعث کسب این نتیجه خواهند شد عبارتند از:
#تفکر_مبتنی_بر_آینده_نگری
من به جایگاه شهرم در سال آینده فکر میکنم و بعد به این میاندیشم که شهر در ۲، ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده کجا باید باشد. در ادامه نیز به این فکر میکنم برای اینکه در آینده در آن جایگاه باشیم، اکنون باید چکار کنیم.
#کاهش_دمای_شهر
تغییر در نوع طراحی های شهری جهت خنک تر نمودن درجه هوایی که ناشی ازآسفالت معابر و حجم انبوه و متمرکز ساختمانها در یک پهنه محدود است.
#استراتژی_جنگل_شهری
بکار بردن استراتژی جنگل شهری که مکلف میشویم سالانه ۳۰۰۰ اصله درخت بکاریم. با این کار سایبان حاصل از درختان از ۲۰ به ۴۰ درصد خواهد رسید و همچنین موجب کاهش دمای مرکز شهر در حدود ۴ درجه سانتیگراد خواهد شد. البته درهمین ارتباط برای تامین آب مورد درختان، آبهای سطحی را در مقیاس وسیع از طریق ایجاد مخازن در پارکها، باغها و زمینهای وسیع جمع آوری میگردد.
#ارتقای_کیفیت_زندگی
هر سال هزاران نفر به جمعیت شهر اضافه میشود و بایستی پروژههای بزرگی برای جمعیت جدید طراحی نمود و حتی به حفظ سبک زندگی درمعرض خطر مردم نیز فکر میکنیم.
در کتابخانهها و مراکز علمی اینترنت وای فای با سرعت بالا در اختیار همگان قرار گیرد.
استفاده از کمپین تبدیل سطوح بتنی و آسفالت به فضای سبز و همچنین ساخت مسکن ارزان و خانهای ویژه معلولین از دیگر اقدامات در شهر است.
البته این کارها با ساعتها بحث و تبادل نظر با مشاوران در باره آینده شهر بهدست خواهد آمد.
#هدایت_زندگی_به_قلب_شهر
با برنامهریزیهای هدفمند میتوان شهروندان بهویژه جوانان علاقمند به سکونت دربرجهای نزدیک به محل کارشان در مرکز شهر را سکونت داد.
در این صورا آنها ترجیع میدهند با دوچرخه و یا پیاده به سر کارشان بروند و از محیط فرهنگی پیرامون مانند کافه، رستوران، تئاتر، نمایشگاه و جشنوارهها لذت ببرند و باعث رفع مشکلات ترافیکی خواهیم شد.
#توجه_ویژه_به_حرکت_پیاده
تلاش برای بازگرداندن زندگی شهروندان به مرکز شهر و این کار با بهبود فضای عمومی، بهبود امکانات، تعریض پیادهروها، سنگفرش کردن آنها بجای آسفالت و فراهم آوردن میز و صندلی در پیاده روها و .... امکان پذیر است.
استفاده از مبلمان شهری در بخش مرکزی شهر و این اقدامات مردم را به توقف و لذت بردن از فضا و پیاده روی ترغیب میکند.
تعریض پیاده راهها تا برای پیاده روی مردم مناسب باشد و باعث گردد در مناطق مرکزی شهر حدود ۵۰ درصد سفرها بهصورت پیاده انجام گردد.
#رشد_هوشمند
جمع آوری داده های شهری و به روزرسانی آنها تا بتوانیم بر اساس آن تغییرات شهر را در بازه طولانی مدت مطالعه کنیم و مطمئن شویم که در مسیر درست حرکت می کنیم.
#دسترسی_آسان_به_خدمات
دسترسی آسان به خدمات و کاربری های مورد نیاز شهروندان باید تا حد ممکن سهل و آسان باشد. بطوری که زمان رسیدن به نزدیکترین خدمات و کاربری از هرنوعی برابر با ۳۰ دقیقه باشد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی منطقه ای ، برنامه ریزی شهری
🔴تعریف:
طرح توسعة منظومه روستایی، طرحی است که به منظور توسعة یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدارسکونتگاه های روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه در قالب شبکه های محلی و ناحیه ای و با تاکید بر روابط و پیوندهای روستایی- شهری تدوین شده است.
🟠افزون بر این، محتوای این طرح بر ترغیب حکمروایی محلی از طریق مشارکت مردمی و تقویت فعالیت ها، روابط و مناسبات کارآمد اجتماعی-اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه، هم به لحاظ درونی و بینسکونتگاهی و هم از نظر برونی و بین منظومهای تاکید می ورزد.
🟡ماهيت طرح:
این طرح که با توجه به ابعاد و جنبه های محیط طبیعی – بوم شناختی، کالبدی- فضایی، فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی- سیاسی، به شناخت ظرفیت ها و محدویت های توسعة همة مراکز و کانون های سکونتی و فعالیتی درون شبکه (در ارتباط با روابط درونی و برونی آنها) می پردازد، دارای ماهیت ییکپارچه و فرابخشی است
🔵جایگاه طرح:
طرح توسعة پایدار منظومه روستایی بر اساس بند ح مادة 491 قانون برنامة پنجم توسعه و ماده 72 و اسناد تفصیلی قانون برنامه ششم توسعه، در ذیل طرح آمایش استان و سایر طرح های فرادست تهیه میشود. این طرح به لحاظ جایگاه، طرح فرادست طرح های نقطه ای روستایی و طرح های دیگر (اعم از موضعی و موضوعی) در سطح منظومه قلمداد میگردد.
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی روستایی
وجود مشکلات محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی در روستاها و خالی شدن روستاها از سکنه و عواقب ناشی از آن موضوع ساده و قابلگذشتی نخواهد بود. عدم موفقیت طرحهای توسعه روستایی تکبعدی مانند طرح هادی که به بهبود زیرساختهای جادهای، ارتباطی و غیره، توجه دارد ضرورت معرفی و توسعه مدلهای جدید جامع و فراگیر برای تحرک بخشیدن به روند توسعه پایدار روستاها را دوچندان کرده است. یکی از این مدلها، مدل توسعه روستای اگرواکولوژیک در مناطق روستایی است. با اجرای چنین مدلی هر سه بعد محیطزیست، اقتصادی و اجتماعی در جوامع روستایی مدنظر قرار خواهد گرفت.
در اجرای مدل توسعه روستای اگرواکولوژیک باید به اهدافی مانند، ایجاد ظرفیت در سازمانهای دولتی و غیردولتی در سطوح ملی و محلی، توسعه مشارکت محلی و منطقهای در فرایند توسعه روستای اگرواکولوژیک و آموزش جامعه محلی از طرق مختلف توجه ویژه شود. اگرچه این مدل میتواند در مرحله اجرا به دلایل مختلف مانند؛ وجود ذینفعان متعدد، عدم مشارکت افراد محلی، پیچیدگیهای احتمالی در همکاریهای سازمانی و غیره با مشکلاتی روبهرو شود اما درنهایت با برنامهریزی صحیح میتوان زمینههای تولید سالم، اقتصاد پررونق و اجتماعی پویا را فراهم نمود. مدل روستای اگرواکولوژیک یک تکامل منطقی برای برنامهریزی توسعه روستایی است بهطوریکه یک رویکرد جامع را برای توسعه اجتماعی، محیطزیستی و اقتصادی جوامع فراهم میکند؛
بنابراین با توسعه چنین مدلی میتوان تولیدات کشاورزی روستاها را حفظ و افزایش داد و علاوه بر تأمین منابع غذایی برای جمعیت در حال رشد ایران، سلامت، فرهنگ، درآمد و اقتصاد روستا را شکوفا نمود. برای انجام چنین اقدامی ضروری است که گروهها و اقشار مختلف روستایی بهصورت کارآمد درگیر مراحل مشارکتی، جلسات آموزشی و شبکههای مشورتی برای بهبود مزرعه و روستا شوند.وجود مشکلات محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی در روستاها و خالی شدن روستاها از سکنه و عواقب ناشی از آن موضوع ساده و قابلگذشتی نخواهد بود. عدم موفقیت طرحهای توسعه روستایی تکبعدی مانند طرح هادی که به بهبود زیرساختهای جادهای، ارتباطی و غیره، توجه دارد ضرورت معرفی و توسعه مدلهای جدید جامع و فراگیر برای تحرک بخشیدن به روند توسعه پایدار روستاها را دوچندان کرده است.
یکی از این مدلها، مدل توسعه روستای اگرواکولوژیک در مناطق روستایی است. با اجرای چنین مدلی هر سه بعد محیطزیست، اقتصادی و اجتماعی در جوامع روستایی مدنظر قرار خواهد گرفت. در اجرای مدل توسعه روستای اگرواکولوژیک باید به اهدافی مانند، ایجاد ظرفیت در سازمانهای دولتی و غیردولتی در سطوح ملی و محلی، توسعه مشارکت محلی و منطقهای در فرایند توسعه روستای اگرواکولوژیک و آموزش جامعه محلی از طرق مختلف توجه ویژه شود. اگرچه این مدل میتواند در مرحله اجرا به دلایل مختلف مانند؛ وجود ذینفعان متعدد، عدم مشارکت افراد محلی، پیچیدگیهای احتمالی در همکاریهای سازمانی و غیره با مشکلاتی روبهرو شود اما درنهایت با برنامهریزی صحیح میتوان زمینههای تولید سالم، اقتصاد پررونق و اجتماعی پویا را فراهم نمود.
مدل روستای اگرواکولوژیک یک تکامل منطقی برای برنامهریزی توسعه روستایی است بهطوریکه یک رویکرد جامع را برای توسعه اجتماعی، محیطزیستی و اقتصادی جوامع فراهم میکند؛ بنابراین با توسعه چنین مدلی میتوان تولیدات کشاورزی روستاها را حفظ و افزایش داد و علاوه بر تأمین منابع غذایی برای جمعیت در حال رشد ایران، سلامت، فرهنگ، درآمد و اقتصاد روستا را شکوفا نمود. برای انجام چنین اقدامی ضروری است که گروهها و اقشار مختلف روستایی بهصورت کارآمد درگیر مراحل مشارکتی، جلسات آموزشی و شبکههای مشورتی برای بهبود مزرعه و روستا شوند.
توضیحات بیشتر درباره روستای اگرواکولوژیک
موضوعات مرتبط: جغرافیا ، برنامه ریزی روستایی
🟣مزایای گردشگری هوشمند
- انتخاب هدفمند مقاصد گردشگری
- شناسایی مناطق بالقوه گردشگری کمتر شناخته شده
- توزیع جمعیت گردشگری متناسب با آستانه خدماتی و رفاهی
- رتبه بندی جاذبه های گردشگری بر مبنای رضایت مندی گردشگران
گردشگری هوشمند یعنی انتخاب هدفمند مناطق گردشگری و این حوزه بر خلاف مقوله گردشگری مجازی یا الکترونیکی است
گردشگری هوشمند مقوله ای است کاربردی که با طراحی پلتفرمی اجرا خواهد شد این رویکرد قرار است در قالب تدوین الگوی رساله دکتری انجام شود
#گردشگری_هوشمند
#گردشگری_هدفمند
#گردشگری_هوشمند_روستایی
#گردشگری_روستایی
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی روستایی
❇ معرفی روش های پیش بینی جمعیت برای آینده
🔰روش مقایسه ای: بر پایه این فرض قرار دارد که رشد آینده ناحیه مورد مطالعه، از الگوی رشد ناحیه قدیمی تری پیروی می کند که آن را ناحیه کنترل یا ناحیه الگو می نامیم.
🔰روش نسبت و همبستگی: جمعیت ناحیه مورد مطالعه را با یک متغیر نسبت در همان زمان مقایسه می کند. این روش متغیر نسبت را پیش بینی کرده و سپس با ضرب آن در یک نسبت، پیش بینی جمعیت ناحیه مورد مطالعه را به دست می دهد.
انواع روش های نسبت :
🔻روش نسبت ناحیه : در این نوع از روش نسبت، ناحیه مطالعه با ناحیه الگویی مقایسه می شود که خود، بخشی از آن است. برای مثال یک منطقه از یک کشور را می توان با تمام کشور مقایسه کرد.
🔻روش نسبت ترکیبی: در این روش فرض بر این است که بین یکی از اجزای کل جمعیت و کل جمعیت، رابطه ای موجود است .
🔻روش نسبت نماینده: روشهای نسبت نماینده از کالاها یا خدمات مربوط به جمعیت به عنوان پایه استفاده می کنند.برای مثالهای از این دست می توان از تعداد منازل , تعداد تلفن , مشترکان برق یا آب و وسایل نقلیه به ثبت رسیده نام برد.
موضوعات مرتبط: جغرافیا ، برنامه ریزی منطقه ای ، برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی روستایی ، شهرسازی ، مدیریت شهری
✳ آیا برنامه ریزی شهری در کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیر واگیردار می توانند ایفای نقش کنند!؟
شهرنشینی فرایندی است که در مقیاس جهانی در حال تغییر چشم انداز اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در هر قاره است.
امروزه مطالعات فراوانی در زمینه شهرسازی و سلامتی موجود می باشد. از آنجایی که همه لایه های شکل دهنده محیط زندگیمان (ریخت شناسانه : شبکه دسترسی و فرم ؛ عملکردی : نحوه جایگشت و سازماندهی کاربری ها، اقتصاد و فعالیت ها ، جریان ها؛ ساختار قلمروهای همگانی؛ اجتماعی و ادراکی) همواره تاثیر بسزایی بر مردم دارند؛ تحت قالب تئوری های خاصی همچون شهر تاب آور در برابر مسائل مرتبط با سلامتی
[Resilience Urban Planing & Design about Health related issuse]
و شهرسازی سلامت-محور
[Healty Urbanization]
،از اهمیت خاصی در رویارویی با بیماری های غیرواگیر و واگیر دار برخوردار می باشد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی
[WHO: World Health Organization]
جهت کنترل و پیشگیری از بیماریها ، شهرسازی سلامت محور را بعنوان عاملی معرفی کرده که می تواند بسیار موثر و راهبردی باشد؛ زیرا عرصه برنامه ریزی و طراحی شهری از "جامعیت فضایی و زمانی" برخوردار می باشد و با همه لایه های تشکیل دهنده شهر کار می کند.
در این بین که سازمان بهداشت جهانی طی چاپ کتب، مقالات،مستندات و گزارش هایی سعی در معطوف کردن توجهات به سمت همکاری و تلفیق علوم مهندسی شهرسازی و پزشکی دارد، بی توجهی وزارت خانه های بهداشت و راه و شهرسازی در ایران به این موضوعات هیچ گونه توجیهی ندارد!
در این راستا نیز در سال 96 دکتر کوهساری بیان کرده بود : طنز تلخ اکثر اقدامات شهرسازی در کشور اینست که به سختی می توان برای آنها توجیه علمی ای حتی مبتنی بر ادبیات ۵۰ سال قبل 'علم شهرسازی' پیدا کرد، چه برسد به اینکه انتظار داشت این اقدامات مبتنی بر علم روز شهرسازی در جهت ارتقای سلامت شهروندان باشد.
متاسفانه شهرسازی در کشور در سالیان گذشته بجای اینکه ابزاری برای مقابله با بیماریهای مزمن باشد، خود (ناخودآگاه) به گسترش اینگونه بیماریها دامن زده است...
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی شهری
💠 چرا در برنامه ریزی شهری و منطقه ای به رویکردهای آینده پژوهانه نیاز داریم؟
💡آینده ای که خواهد بود یا آینده ای که می تواند باشد؟
🔺در شرایط تغییرات سریع، غیر قابل پیش بینی و عمیق دوران معاصر، در سیاستگذاری و مدیریت مجموعه های شهری و منطقه ای هم تلاطم و آشفتگی به وجود آمده است
سیاستگذاری در این محیط پیچیده (که عوامل با یکدیگر ارتباطات درهمتنیدهای دارند و سیاستگذاران با فقدان اطمینان از نتایج آیندهی برنامهها و فعالیتهایشان مواجه هستند) امری پویا با ویژگی های خاص است. در برنامه ریزی های خطی رایج توان انعطاف در برابر تغییرات شتابان و چندوجهی پیش رو وجود ندارد.
رویکردهای رایج در عموم برنامه ریزیهای منطقهای و شهری دچار اشکالاتی است که نیاز است با تغییر رویکرد و تغیر نگاه، آن را ترمیم کرد.
🔺به طور مثال یکی از مسایلی که در برنامهریزیهای فعلی در حوزه شهر و منطقه مورد انتقاد واقع میشود، پررنگ بودن نقش سیاست در برنامهریزی است
برنامههای منطقهای و شهری بیش از آنکه برنامهای بلندمدت با افق بیش از 50 سال باشند، برنامههایی کوتاهمدت با افقهای انتخاباتی هستند
بهعلاوه، به دلیل وجود بحرانهای شهری و منطقهای، برنامهریزان در پی پاسخ به بحرانهای موجود برنامهریزی میکنند که این موضوع نیز منجر به کوتاه شدن افق زمانی برنامههای توسعه منطقهای و شهری میشود
کوتاهمدت بودن برنامهها، توسط برخی محدودیتهای برنامهریزیهای رایج- همچون تکیه بر دادههای موجود در گذشته، و نه در آینده- نیز تقویت میشود.
🔺مساله دیگر مورد انتقاد در برنامه ریزی های رایج حوزه شهر و توسعه منطقه ای، رویکرد پیشبینی محوری است
🔷در این رویکرد، تغییرات احتمالی روندهای رایج در پیشبینی در نظر گرفته نمیشوند، به اندرکنشهای پیچیده ابعاد مختلف منطقه توجهی نمیشود، روندهای ابعاد ملموسی همچون اقتصاد، جمعیت و محیطزیست بیش از روندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد پیشبینی قرار میگیرند
در واقع تصور آیندهای که «خواهد بود» بهجای آیندهای که «میتواند باشد» مورد نظر قرار میگیرد.
🔹یکی از انتقاداتی که به پیش بینی وارد می شود این است که معمولا مفروضاتی که مبتنی بر آنها پیشبینی صورت گرفته رد میشوند و نتایج نیز بدون ارائه ی بدیل، بر مبنای همین مفروضات ارائه می شود
همچنین برنامهریزان آن زمان مورد انتقاد قرار میگیرند که پیشبینی خود را بهعنوان محتملترین آینده و یا آینده مطلوب، ارائه میکنند
موضوعات مرتبط: برنامه ریزی منطقه ای ، برنامه ریزی شهری
آینده پژوهی گردشگری
👣آینده پژوهی، مجموع تلاش و مطالعاتی با جستجو در منابع، الگوها و عوامل مؤثر در یک موضوع است که به تجسم آینده میپردازد
با توجه به سرعت بالای تغییرات در زندگی انسانها، ما باید درکی درست، جامع و کامل از لزوم تغییرات در آینده برای دولت ها، سازمان ها و کسب و کارها داشته باشیم. آینده و هر چیزی که مربوط به آینده است قطعی نیست، ولی با این حال ریشه هایی در اعمال حال و گذشته ما دارد. غفلت از تصمیم های فعلی و عبرت از گذشته، میتواند در آینده برای ما گران تمام شود. پس نیاز است که نگاهی آینده نگرانه به همه چیز داشته باشیم. در هر کسب و کاری شناخت و تحلیل روند زمان، موضوعی بسیار مهم در آن است، بطوری که جلوی خطاهای احتمالی در آن زمینه را میگیرد.صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و شروع به مطالعه در مورد آینده و نیازهای آینده گردشگری کرده است
👣🍀رشد جمعیت
اولین عاملی که در آینده پژوهی گردشگری باید در نظر گرفت، افزایش جمعیت است
با افزایش جمعیت بطور قطع و یقین، تغییرات زیادی در سفرها ایجاد خواهد شد؛ روش های سفر، شکل سفر و میزان گردشگری افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه بطور حتم، سفر ها ایمن تر و مطمئن تر خواهند شد. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که کمبود سوخت های فسیلی در دراز مدت، اثری منفی در رشد گردشگری نخواهد داشت
🍀👣خلاقیت
رشد جمعیت باعث بوجود آمدن سلایق مختلف میشود. وجود سلایق مختلف نیز نیازمند خلاقیت است که آن سلایق را بطور کامل پوشش دهد. به همین دلیل آژانس های مسافرتی، شروع به ایجاد خلاقیت در زمینه های مختلف از جمله ایجاد محتوای خلاقانه میکنند. سه عامل جمعیت، درآمد و آب و هوا در یک جامعه کلیدی ترین معیارهای انتخاب در مقصد گردشگری خواهد بود که خلاقیت میتواند آن جامعه را بیمه کند
🍀👣جمعیت و تأثیر منفی
افزایش جمعیت و رشد تکنولوژی میتواند باعث کاهش نرخ گردشگری شود؛ بدین معنا که بدلیل کاهش منابع انرژی و افزایش قیمت آنها، بعضی مقاصد گردشگری از رونق میافتند و بسیاری از آنها آب و هوای خاص خود را از دست میدهند. پس سفرهای مجازی رونق میگیرند
🍀👣همین موضوع نشان داد که اگر یک بعدی به بسیاری از موارد نگاه کنیم، دچار اشتباه خواهیم شد. با این اوصاف، با برنامه ریزی دقیق، بخوبی میتوان نگاهی جامع و کامل به آینده داشت و بررسی های دقیق انجام دهیم تا آماری دقیق داشته باشیم. آینده پژوهی در گردشگری میتواند باعث تغییر و برنامه ریزی اقتصادی آینده یک کشور شود
🍀اين آينده است كه از ما عبور می كند
موضوعات مرتبط: طبیعت گردی و گردشگری
آینده پژوهی چیست؟
شاید در اولین برخورد با واژه #آینده_پژوهی یا #آینده_نگاری به یاد رَمال ها فالگیرها و پیش گوهایی که با ابزارهای جادوگری رُخدادهای آینده را پیش بینی می کنند افتاده باشید و یا از #مطالعات_آینده چنین تصوری در ذهن شما وجود داشته باشد
اما به واقع چنین نیست!
برای شروع این بحث در واقع سوالی از شما می پرسم:
اگر از منزل بیرون بیایید و متوجه شوید آسمان پوشیده شده است از ابرهای تیره ی باران زا و یا شب قبل از اخبار هواشناسی شنیده باشید که روزهای آینده با بارش باران مواجه خواهید شد؟
در اینصورت آیا برای بازی در محوطه ای که قصد دارید برای پیک نیک به آنجا بروید با خود توپ والیبال به همراه خواهید برد یا بالکُل از سفر منصرف شده و برنامه ی جدیدی را تدارک می بینید؟
آیا اگر با وجود پیش بینی #هواشناسی همچنان اصرار به رفتن دارید با خود لباس تابستانی بر می دارید یا پتوی اضافی؟
اصلاً آیا با توجه به پیش بینی هواشناسی باز به همان محلی که از قبل قصد رفتن به آنجا را داشتید، خواهید رفت یا مسیر و مقصد پیک نیک را تغییر می دهید؟
این مثال یکی از رخدادهای معمول از میان حالات مختلف دیگری است که در زندگی روزمره ی خود با آن مواجه شده اید
مثال پیک نیک مثال جالبی است که عموماً خود برای انتقال مفهوم #آینده_نگری و #آینده_پژوهی از آن استفاده می کنم
اما نکته اینجاست که اگر تصمیم و انتخاب اشتباه در این مساله ساده، شما و احتمالاً خانواده ی شما را با خطرات جانی و اصطلاحاً زیان های جبران ناپذیر مواجه کند باز نسبت به این پیش بینی بی تفاوت خواهید بود؟!
قطعاً خیر
💠چه در سطح سازمانی و چه در سطح زندگی فردی و شخصی تصمیم گیری آگاهانه مبتنی بر یک نگاه وسیع رو به جلو، موجب اجتناب از مواجهه با بحران ها و خسارت های مترتب بر آن خواهد شد و این حداقل فایده ی متصور برای #آینده_نگری است
سازمان ها امروزه در بستر پرشتاب رقابت جهانی با چنین پدیده ای سروکار دارند، ابرهای سیاه #بحران_اقتصادی چنانچه نادیده گرفته شوند منجر به افول و ورشکستگی شرکت ها و سازمان ها خواهند شد
سازمان ها امروزه برای بقاء خود ناگزیر هستند تا با #آینده_نگری و پیش بینی وقایع و رخدادهای پیش رو خود را برای خیزش ها و یا دور زدن گرداب ها آماده کنند
اگر سوار بر یک قایق کوچک زیبا در ساحل هستید و از آفتاب ملایم و امواج مهربان دریا لذت می برید ولی از طوفانی که در مسیر منتهی به استراحتگاه شماست بی خبر باشید به محض مواجهه با این شرایط ناخواسته چقدر امکان #مدیریت_بحران برای شما فراهم است
آیا دیگر زمانی برای #مدیریت_بحران باقی خواهد ماند؟
آیا اساساً احتمال این هست که از این طوفان جان سالم به در ببرید تا در پس این بحران به ترمیم خود بپردازید؟
باید این را هم در نظر داشت که هر طوفانی می تواند آخرین طوفان هم باشد
اما اگر دارای دید وسیعی بودید مثلاً یک دکل دیدبانی و منطقه ی خود را رصد می کردید آیا باز کمترین زیانی دامان شما را می گرفت؟
کافی بود قایق خود را در ساحل بگذارید و جای دیگری را برای تفریح انتخاب کنید و یا به راحتی بدون اینکه خود را برای مواجهه با طوفان اماده کنید و در این راه متحمل صرف هزینه شوید، صرفا موقیعت خود را تغییر دهید و به هیچ وجه در آن شرایط به دام نیفتید
این دو تنها مثال های بسیار بسیار ساده ای از بی نهایت نمونه ی پیچیده در فضاهای اجتماعی، زیستی، سازمانی است
در حقیقت #آینده_پژوهی چه با رویکرد اکتشافی در حال اجرا باشد و چه با رویکرد پس نگرانه، در هر دو صورت از روش های بسیار نظام مندی بهره می گیرد تا بتواند بهترین فرضیاتش را برای آینده های ممکن و محتمل ارائه دهد
برچسبها: آینده پژوهی
روش های تدوین سند چشم انداز
۱- روش لاتام (Latham)
🔹لاتام معنقد است که فرآیند چشم اندزا آفرینی به منظور ساختار بخشیدن به مفهوم، فارغ از ساختار خلق چشم انداز طراحی شده است
هشت گام این فرایند عبارتند از:
جمع آوری درون داد، توفان ذهنی، حذف و اضافات، تدوین سند اولیه، تصحیح بیانیه، آزمون معیارها، کسب تایید یا تصحیح سازمان، و ابلاغ و تجلیل
۲- روش کویگلی
🔹به زعم کویگلی، چشم انداز، سند یا بیانیه ای است که ارزش ها، آرزوها، و هدف های سازمان را بیان می کند
چشم انداز را باید همچون آماج مالی، به روشنی بیان کرد
سودآوری به تنهایی کارکنان را بر نمی انگیزد و باید تعهدات و حقوق کارکنان خود را به روشنی تعریف و اطمینان حاصل کرد که افراد این حقوق و وظایف را به خوبی درک نموده اند. به اعتقاد کویگلی، سه عنصر ارزش ها، ماموریت، و هدف های کلی به وجود آورنده سند چشم انداز هستند.
۳- روش لینگرن و بندهولد (Lindgren&Bandhold)
🔹لینگرن و بندهولد چشم انداز را تصویری به شدت مطلوب از آینده می دانند مانند رویایی که با تمام وجود می خواهیم در آینده نزدیک به حقیقت بدل شود. به زعم این دو، چشم انداز ارتباط بسیار نزدیکی با احساسات و عواطف ما دارد و ما را به عمیق ترین آرزوهایمان ارتباط می دهد. به همین خاطر، امکان پرداختن به چشم انداز با استفاده از روش های تحلیلی وجود ندارد
۴- روش مارتا لیزلی (Martha Lasley)
🔹لیزلی در کتاب خود با نام چشم اندازهای دلیرانه در هفت گام فرآیند چشم انداز شخصی را تبیین می کند
گام اول:
تاریخچه – تسهیم برهه های مهم و امکانات
گام دوم:
ارزش ها _ تبیین موضوعاتی که بیشترین اهمیت را دارند
گام سوم:
محیط _ انتخاب آنچه می خواهید
گام چهارم:
اقدام _ شکل بخشیدن به رفتارها و ظرفیت ها
گام پنجم:
هویت _ صیقلی کردن تصویر خود
گام ششم:
همکاری _ محقق کردن هدف
گام هفتم:
چشم انداز _ ترسیم آینده خود
۵- روش مایلس مونرو (چشم انداز شخصی)
🔹دکتر مونرو در کتاب خود با نام اصول و قدرت چشم انداز
فرآیند تدوین چشم انداز فردی را به شرح زیر تبیین می کند.
- چگونه بیانیه ماموریت بنویسیم
- چگونه چشم انداز شخصی خود را بنویسیم
- کلیدهای تحقق چشم انداز
- نقشه برنامه شخصی: راهبردی نظام مند
- هفت اصل چشم انداز
- برنامه تعیین هدف و نقشه
🗨برگرفته از: کتاب راهنمای تدوین چشم انداز
ضوابط قالب بندی
💎 بارهای وارد بر قالب های بتن
۱- بارهای قائم
۲- بارهای ناشی از فشار رانشی بتن تازه
۳- بارهای افقی
۴- بارهای ویژه
۵- بارهای ناشی از پس کشیدگی
🔹 قالب ها را می باید به گونه ای طراحی کرد که بتواند بارهای وارده را پیش از آنکه سازه بتنی مقاومت کافی را بدست آورد با ایمنی مناسبی تحمل کند.
#مبحث_نهم
بند ۹-۱۲-۱-۱۲
مباحث مقررات ملی ساختمان
موضوعات مرتبط: عمران ، ساختمان
برچسبها: ضوابط قالب بندی
🔹 بتن های ویژه
#بتن_الیافی
🔹 الیاف در بتن نقش کنترل ترک ها را دارد که بر مبنای آن مقاومت ضربه، خستگی ، مقاومت برشی،مقاومت خمشی باقیمانده (پس از ترک خوردگی عضو ) و ظرفیت جذب انرژی بتن بهبود می یابد.
اما تاثیرگذاری الیاف به نوع و مقدار الیاف ، شکل ، طول ،نسبت ظاهری (نسبت طول به قطر الیاف) ، مقاومت کششی و مکانیزم مهاری الیاف بستگی دارد.
#مبحث_نهم
بند ۹-۹-۳-۱
مباحث مقررات ملی ساختمان
موضوعات مرتبط: عمران ، ساختمان
برچسبها: بتن
💎 ایمنی در گودبرداری
🔺 اهم نکات ایمنی که در گودبرداری لازم است مورد توجه قرار گیرد:
1️⃣ از ایستایی ساختمانهای اطراف گود اطمینان حاصل باشد.
2️⃣ دیواره گود به نحو مناسب پایدارسازی شده باشد. (اجرای سازه نگهبان)
3️⃣ کارگران داخل گود مجهز به تجهیزات حفاظت فردی از قبیل کلاه، کفش و دستکش باشند.
4️⃣ لبه گود در بالادست نرده و پاخور حفاظتی نصب شود.
5️⃣ نحوه دسترسی و ورود و خروج کارگران و ماشین آلات به داخل گود ایمن باشد.
6️⃣ لبه گود در بالادست مصالح و تجهیزات دپو نشود و از نزدیک شدن ماشین آلات به لبه گود ممانعت شود.
7️⃣ نحوه برق رسانی به داخل گود مناسب و ایمن باشد.
8️⃣ امکان نشت آب و بروز نم و رطوبت به دیوار گود منتفی یا تحت کنترل باشد.
#ایمنی_گودبرداری
مباحث مقررات ملی ساختمان
موضوعات مرتبط: شهرسازی ، عمران ، ساختمان
برچسبها: گودبرداری
🌀مسئول نمای ساختمان کیست؟
مقصر سقوط سنگ نما ؟
مسئول نما کیست؟
مسئولیت افتادن سنگ نما؟
مسئول ریزش سنگ نما ؟
🌀 سوال :❓
در یک ساختمان 4 طبقه 8 واحدی ساکن هستم که سنگ نمای ساختمان سمت خیابان طبق اعلام رسمی مدیریت ساختمان هر لحظه امکان ریزش سنگ نما و سقوط سنگ نما دارد و تعدادی هم در چند روز اخیر ریزش کرده که خدا را شکر خسارت جانی یا مالی در برنداشته است
آیا هزینه مرمت و پیچ و رول پلاک نما بر عهده ساکنین جلویی که سمت خیابان هستند می باشد یا همه ساکنین ، با توجه به اینکه برخی ساکنین راضی به پرداخت هزینه پیچ و رول پلاک سنگ نما نمی شوند اگر خدایی نکرده اتفاق جانی یا مالی بیفتد چه افرادی از ساکنین مقصرند و چگونه بایستی افراد را ملزم به همکاری کرد و قانون نمای ساختمان چگونه است
🟣 پاسخ وکیل دادگستری :
مسئول این اتفاق یا هزینه تمام مالکین هستند و نما جزء مشاعات حساب می شود به همین دلیل مدیر ساختمان می تواند از ساکنینی که همکاری نمی کنند شکایت رسمی نماید
🟢 پاسخ های دیگر وکلا و دستگاه قضایی در مورد قانون نمای ساختمان :
🔹- مسئولیت مالک یا مالکین ساختمان:
در صورت نداشتن صورت جلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان، مسئول جبران خسارت جانی یا مالی با مالکین ساختمان است و سهم هر مالک بر اساس مساحت خانه هر شخص محاسبه می شود
🔸مسئولیت مالکین مجتمع:
در صورت نداشتن صورتجلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان ، مسئولیت جبران خسارات بر عهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان (مساحت اعیانی سند) است
🌀- قانون نمای ساختمان در ساختمان نوساز :
در قوانین نظام مهندسی ساختمان در این سال ها باید هر ساختمان شناسنامه فنی داشته باشد و سازنده در آن تعهد گارانتی ساختمان را از پنج تا ده سال بدهد اما این قانون فعلا به درستی صورت نمی گیرد و اجرا نمی شود مخصوصاً در شهرهای کوچک و خریداران خانه باید به داشتن این شناسنامه توجه کنند
🌀- قانون نمای ساختمان در ساختمان های قدیمی :
- مسئولیت کامل نگهداری از ساختمان بر عهده مالکین است و در صورت فروش به شخص دیگر امکان شکایت از فرد قبلی سلب می شود ، مگر اینکه هنگام معامله و تنظیم مبایعه نامه در مورد تضمین و گارانتی کردن ساختمان نیز بندی را توافق کرده باشند
🔸- بیمه نامه ساختمان :
بهتر است مالکین ساختمان را بیمه مسئولیت مدنی کنند و بند جبران خسارت مالی و جانی شخص سوم هم داشته باشد.
🔹- نظر کمیسیون قضائی :
سازنده ساختمان اگر موازین مهندسی و ساخت وساز را در احداث بنا رعایت نکرده باشد، مسئول است در کنار آن هر مالکی باید به نگهداری ساختمان خود توجه کرده و از ساختمان رفع خطر کند.
بهطور کلی، تعمیراتی که مربوط به اساس و ارکان بنا میباشد بر عهده مالک است
به هر تقدیر سهلانگاری سازنده قبلی رافع مسئولیت مالک فعلی نیست مگر آنکه اشکال و نقص کار پنهان بوده و بر وی مکتوم باشد که در این صورت، سازنده بنا میتواند مسئول باشد
موضوعات مرتبط: ساختمان
برچسبها: نمای ساختمان
📞 تماس با شهرسازان نوین: 09306624231
⚠️ توجه: لطفاً برای هرگونه سوال و جواب های درسی تماس نگیرید، پاسخگو نیستیم
👤 ارتباط با پشتیبانی در تلگرام: t.me/C_ity
🤖 ربات پیام رسان ادمین در صورت ریپورت بودن در تلگرام
📧 پست الکترونیک:
برچسبها: تماس با شهرسازان نوین , تلفن شهرسازان نوین , موبایل شهرسازان نوین
تبلیغات و درج آگهی
📢 تبلیغات در شهرسازان نوین
در صورتی که تمایل دارید در شهرسازان نوین یکی از پربازدیدترین سایت های علوم شهری فارسی زبان تبلیغات داشته باشید مطلب زیر را مطالعه کنید.
شهرسازان نوین امکانات تبلیغات متنوعی از جمله بنرهای تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی، بک لینک ، شبکه های اجتماعی: ( تلگرام ، اینستاگرام ) و ... را برای بر طرف کردن نیازهای بازاریابی کسب و کار شما فراهم کرده است. برای نمایش آگهی در شهرسازان نوین در تلگرام برای آیدی زیر پیغام گذاشته و یا تماس حاصل فرمایید.
🆔 آیدی تلگرام : https://t.me/C_ity
📞 تلفن آگهی های شهرسازان نوین : 09306624231
توجه : تبلیغات فقط پس از اعتبارسنجی ⚠️ ، تبلیغات سایتهای غیرمجاز ، سایتهایی که در ساماندهی ثبت نشده باشند ، سایتهای فروش محصولات هک ، سایتهای فروش محصولات بدون مجوز به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند.
جهت سفارش آگهی در شهرسازان نوین به سایت www.elmeshahr.ir مراجعه کنید.
تعرفه های تبلیغات
بسته روزانه تلگرام:
گروه A
روزی یک پست و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 80 هزارتومان
گروه B
روزی دو پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 120 هزارتومان
گروه C
روزی سه پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 160 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته هفتگی تلگرام:
گروه A
روزی یک پست و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 440 هزارتومان
گروه B
روزی دو پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 520 هزارتومان
گروه C
روزی سه پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 640 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته ماهانه تلگرام:
گروه A
روزی یک پست و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 950 هزارتومان
گروه B
روزی دو پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 1200 هزارتومان
گروه C
روزی سه پست یا ( ریپلای پست ) و ۲۴ ساعت سنجاق بنر، قیمت: 1400 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته روزانه اینستاگرام:
روزی یک پست و ۲۴ ساعت استوری، قیمت: 80 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته هفتگی اینستاگرام:
روزی یک پست و ۲۴ ساعت استوری، قیمت: 400 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته ماهانه اینستاگرام:
روزی یک پست و ۲۴ ساعت استوری، قیمت: 1300 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته هفتگی سایت:
گروه A
بنر عمودی در سایز ۲۵۰×۱۹۰ سمت راست یا چپ ستون، قیمت: 240 هزارتومان
گروه B
بنر مربع در سایز ۴۹۰×۴۹۰ سمت وسط پایین، قیمت: 440 هزارتومان
گروه C
بنر مربع در سایز ۴۹۰×۴۹۰ سمت وسط بالا، قیمت: 560 هزارتومان
_________________________________________________________________
بسته ماهانه سایت:
گروه A
بنر عمودی در سایز ۲۵۰×۱۹۰ سمت راست یا چپ ستون، قیمت: 800 هزارتومان
گروه B
بنر مربع در سایز ۴۹۰×۴۹۰ سمت وسط پایین، قیمت: 980 هزارتومان
گروه C
بنر مربع در سایز ۴۹۰×۴۹۰ سمت وسط بالا، قیمت: 1200 هزارتومان
نکته:
میزان جذب شما، کاملاً به جذابیت محتوای کانال و جذابیت بنر تبلیغاتی شما وابسته است و ما هیچ تعهدی در این زمینه نداریم.
خواهشمند است پس از انتخاب نوع بسته ی مورد نظر، جهت هماهنگی های بعدی و رزرو، با آیدی تلگرام زیر تماس بگیرید:
برچسبها: تبلیغات , درج آگهی , پذیرش آگهی , تبلیغات در شهرسازان نوین
حمایت از شهرسازان نوین
با سلام خدمت تمامی کاربران عزیز سایت شهرسازان نوین،
چنانچه از مطالب سایت شهرسازان نوین راضی بودید و این مطالب توانسته نیازهای شما عزیزان را برآورده سازد ، در صورت تمایل می توانید از سایت ما حمایت مالی انجام دهید . با استفاده از شماره کارت بانکی زیر :
6219861045214219
شماره کارت بانکی پویا عاشوری ( موسس سایت )
( بانک سامان )
برچسبها: حمایت از شهرسازان نوین , حامی باش
اعضای هیئت مدیره شهرسازان نوین
پویا عاشوری
کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری
سجاد اباذرلو
کارشناس ارشد شهرسازی
کارشناس ارشد پدافند غیرعامل
زینب یعقوب پور
دکترای تخصصی شهرسازی
ببراز کریمی
دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری
زهرا احسانی
کارشناس ارشد محیط زیست شهری
کیمیا شریفی
کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری
برچسبها: مدیران شهرسازان نوین , هیئت مدیره شهرسازان نوین




















